Scalarer som lagt ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbe
    Användare
    • februari 2003
    • 527

    Scalarer som lagt ägg

    Har en polare som har Scalarer som nu lekt och lagt ägg på en växt.Nu undrar han(och jag)hur han ska göra för att klara att få yngel altså hur han ska få dom att överleva?
    Varken han eller jag vet vad det är för Scalarer men det kanske inte spelar någon roll.
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    Säg åt din kompis att han registrerar sig här själv istället.
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • Tommy K
      Användare
      • maj 2002
      • 309

      #3
      Kanske bättre att svara på frågan istället, Nyllet... Alla kanske inte har möjlighet att vara på forumet. Inget fel att hjälpa en kompis. Sen till frågan: Första gången som scalarer leker äter de ofta upp äggen själva. Det han kan göra är att se till att de har en nattbelysning. Många rekommenderar att ha en liten lampa tänd intill akvariet men min erfarenhet är att det inte räcker. Försök att dämpa den vanliga belysingen istället genom att skruva ur alla lysrör/lampor utom en. Eller låt helt enkelt belysningen vara på de dagar tills ynglen har kläckts. Inte så bra för växter mm men det är ju en prioriteringsfråga. För fiskarna spelar det inte så stor roll vid den här tiden på året då det för det mesta är ganska ljust i akvariet i alla fall. De är vakna största delen av dygnet i vilket fall som helst. Malar som Ancistrus tar äggen utan att föräldrarna kan försvara dem. Även andra fiskar kan vara svåra romrövare. I vilket fall som helst kommer nog de första gångerna de leker att misslyckas. Snälla medinnevånanare som föräldrarna klarar att köra bort från rommen är bra för föräldrainstinkterna, de andra måste flyttas. Lycka till!

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • oktober 2004
        • 531

        #4
        Hej!
        Jag har scalarer som leker hela tiden på ett svärdplanteblad,låt dom vara i lugn och ro med rommen tills den kläcks,har man andra fiskar i akvariet kan det bli problem.mina andra scalarer åt upp lekparets yngel när dom blev frisimmande,hoppas att det lyckas för dig.Mvh Ann-Mari
        bryggan

        Kommentar

        • Robbe
          Användare
          • februari 2003
          • 527

          #5
          Tack för svaren Tommy K och Ann-Mari
          Om man har andra invånare i karet ska man altså ta bort dom och låta belysningen stå på.Kan man ta bort äggen/rommen till ett annat kar?

          Till Nyllet90 min kompis har ingen dator

          Kommentar

          • Chicke
            Användare
            • maj 2004
            • 497

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Robbe

            Tack för svaren Tommy K och Ann-Mari
            Om man har andra invånare i karet ska man altså ta bort dom och låta belysningen stå på.Kan man ta bort äggen/rommen till ett annat kar?

            Till Nyllet90 min kompis har ingen dator
            Nej, flytta inte rommen, OM du måste göra det tänk på att ta vatten från rom-akvariet till det andra...

            Kommentar

            • wofflan
              NCS Medlem
              • september 2003
              • 660

              #7
              kan bara instämma i föregående talare, låt rommen vara kvar hos föräldrarna, troligtvis misslyckas de de första gångerna, men när de väl lärt sig är det hur coolt som hellst
              Mvh Fredrik

              Kommentar

              Arbetssätt...