Stänga av ytterfilter vid vattenbyte.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • februari 2004
    • 349

    Stänga av ytterfilter vid vattenbyte.......

    .....eller ska det vara ingång medans man byter vatten?Är nybörjare på det här med ytterfilter.Har ett 2217 med dubbelkranar.Om Ni säger att jag ska stänga av det så var snälla och förklara hur jag startar upp det igen.
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag har min 2217 igång hela tiden då jag inte byter så mycket vatten att vattennivån går under insugsröret i akvariet.

    Kommentar

    • wenger
      Användare
      • februari 2003
      • 233

      #3
      Jag har mitt igång oxå. Då jag gör rent det så är ju lättaste sättet, tycker jag, att suga lite i utblåsslangen så att filtret och slangarna fylls med vatten. Behöver bara suga till en stund så fylls det automatiskt. Sen är det bara att sätta igång det igen.

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • februari 2003
        • 1686

        #4
        hålllr också mitt igång. har ett fluval filter där jag kan dra ner flödet, så drar ner det bara för att det inte ska låta så mycket. Men går man inte under insugsröret ser jag ingen anledning till att stänga av det.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • december 2004
          • 1324

          #5
          Jag stänger av mitt ca en halvtimme då jag ofta byter nästan hälften av vattnet.

          Kommentar

          • jullen
            Användare
            • mars 2005
            • 628

            #6
            stänger aldrig av mitt när jag byter vatten.
            mvh ville.

            375 L Malawi
            585 L Malawi
            54 L Johanniyngel
            25 L OB rödzebrayngel

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Drar ur sladden när jag byter vatten, rätt okomplicerat

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                citat:Om Ni säger att jag ska stänga av det så var snälla och förklara hur jag startar upp det igen.
                Dom som stänger av kan ju förklara hur de får igång ytterfiltret igen då small frågade om det...

                Just med 2217 kan det vara lite småklurigt att få igång trycket igen om man tar ur det för rengöring. Ibland får jag använda mig av pump från slamhävert och "mata" igång cirkulationen innan jag kopplar i strömmen så att vatten finns i hela systemet.
                Om man bara stänger av det och låter det stå under vattenbyte så brukar det inte vara problem att åter stoppa i kontakten och köra...

                [:0]Oj nu svarade ju jag...som aldrig stänger av den förutom vid rengöring.[)]

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 531

                  #9
                  Hej!
                  Stänger aldrig av mitt ytterfilter i Altum-diskusakvariet när jag byter vatten,det fungerar bra.Mvh Ann-Mari
                  bryggan

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #10
                    Helt okomplicerat. Ut med sladden, sen in med sladden. Har ett 2028 Pro II och fick handpumpa upp tryck några gånger innan allt var intrimmat.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Stefan Larsson:
                      Om jag drar ur sladden och byter vatten är det bara sätta i sladden igen eftersom canistern fortfarande är vattenfylld. har eheim 2226. man behöver ju bara häverten för att fylla canistern.

                      Kommentar

                      • Nilssonnet
                        Användare
                        • mars 2005
                        • 102

                        #12
                        Med (dubbel)kranar till 2217 är det väldigt enkelt att få igång det igen, bara till att dra ur kontakten, stänga kranarna, ta ur vattnet, i med nytt vatten, vrida på kranarna och starta pumpen. Så länge kranarna stängs medans slangarna är vattenfyllda, och vattennivån är lika hög när man startar dom, försvinner aldrig hävertfunktionen.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          cougar: Jag vet det, men small frågade och skrev också att han är nybörjare...han ville även ha svar på hur man gör om man stänger av den så därför skrev jag så.

                          Nilssonnet: Så ska det fungera, men ibland vill inte min 2217 sätta igång trycket som han ska så då får jag hjälpa till...kanske är det något fel på min, men den fungerar kanon när man "hjälpt" till lite.

                          Kommentar

                          • Rovfisken
                            Användare
                            • april 2005
                            • 178

                            #14
                            Hur ofta ska man göra rent Ytterfiltret då? jag har ett eheim pro.2 som jag hatar att göra rent pga att det sist tog mig "bara" 6 timmar o få igång det igen....grrr..så nu städar jag det max 1-2 gånger per år...och kör dssutom ett 2252 powerhead med 3 moduler för "grovskit" som jag gör rent 1 gång i veckan + 1/2 vattenbyte på mitt 720liters...snyggt ska dom ha firrarna...
                            Mina kar

                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Vanligtvis kan det räcka med en gång i halvåret, men allt beror givetvis på hur stark nedsmutsning akvariet utsätts för.

                              Jag brukar göra det ungefär var tredje månad...vilket blir...*hua mattesnillet är igång*..4 gånger per år.

                              Den rengöring som du gör kontinuerligt, Rovfisken, gör att du "slipper" rengöra ytterfiltret oftare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...