Hur mycket måste jag tvätta gruset?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blownose
    Användare
    • augusti 2004
    • 26

    Hur mycket måste jag tvätta gruset?

    Hej håller på att starta upp mitt malawiakvarium. Har köpt 50 kg grus 0-0,4mm vitt grus till mitt 170liters. Jag tror jag har stått med ca 5-6 kg grus i en spann i ca 1,5 h och det är fortfarande ganska grumligt när jag rör runt... Vad gör jag blir det bra om det får stå en vecka eller ska jag fortsätta tvätta tills jag får gråa hår ?

    //MVH Johan
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • januari 2003
    • 511

    #2
    nejnej...bara häll på lite vatten och rör runt lite..några gånger sen är det klart.

    Kommentar

    • Blownose
      Användare
      • augusti 2004
      • 26

      #3
      Men vattnet är ju helt grumligt och vitt ? kan ju inte ens se gruset genom vattnet i en spann hur blir då akvariet med 50 kg sten ?

      Kommentar

      • Anne E
        Användare
        • april 2002
        • 117

        #4
        Hej!
        Försök att få så klart vatten som möjligt när du tvättar gruset. Sedan när du inreder karet med växter o dyl kommer det att bli "dimma" ändå. Det kommer att sjunka undan på ett antal timmar eller "under natten".
        @nne [:p]

        Kommentar

        • Blownose
          Användare
          • augusti 2004
          • 26

          #5
          Jo men det är det jag är lite orolig för eftersom när jag haft gruset i en spann över natten så är vattnet fortfarande inte glasklart på morgonen Kanske tvättat för dåligt tycker dock det är konstigt när jag virvlat runt 5 kg grus i 1,5 h hehe

          Kommentar

          • Mathias-D
            Styrelsemedlem
            • januari 2003
            • 511

            #6
            tvätta lite mer å häll i det kör igång å vänta i en vecka..det lägger sig säker om det är grus till akvarie...lägger sig säkert ändå...men med filter å så går det bättre.

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              #7
              Det där med att vattnet är vittgrummligt är pg.a kalken i vita sanden om jag har förstått det rätt. Man kan tvätta sanden i evigheter, den blir inte glasklar av att skrubba och skrubba.
              Mvh Alex

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Normalt sett så ska man tvätta och tvätta och tvätta tills man blir av med stendammet, men med kalkstensgrus så går inte det. Du får stå ut med att du har en mjölksoppa de första dagarna till veckorna, tyvärr.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • fredrikr
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 985

                  #9
                  Det finns ett enklare sätt att tvätta sand:

                  Fyll i ca 3-4 liter sand i en tiolitershink. Skruva bort duschhandtaget, luta hinken ordentligt och spola med duschslangen med så högt tryck du kan få, ner längs den lägsta sidan i hinken. Gruset virvlar runt, det smutsiga vattnet rinner ut över kanten och du behöver bara vänta på att det ska bli klart.
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                  Kommentar

                  • Nyllet90
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 1133

                    #10
                    Rinner inte gruset/sanden med då fredrik?
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                    Kommentar

                    • fredrikr
                      Användare
                      • oktober 2002
                      • 985

                      #11
                      Nej, inte om man gör rätt. Luta ca 45 grader. Om sanden håller på att rinna ut får du antingen sänka vattentrycket eller prova med mindre sand i hinken.

                      Jag har använt det för att tvätta 40kg Råda-sand med väldigt gott resultat. Möjligt att det inte funkar med extremt lätta sandsorter som korallsand o dyl.
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #12
                        Tio svar tio gånger! Efter den behandlingen bör du gå säker!
                        "bättre nån gång för mycke än nån gång för lite"[)]

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 1042

                          #13
                          Hehe. Det där med mjölkdimma stämmer mkt bra. När du gnuggar gruset lossnar det bara nya dammpartiklar så häll i det i karet och vänta. För mig tog det 3 dagar med rejält dammigt grus.

                          Mvh

                          Kommentar

                          Arbetssätt...