behöver råd inför start av 720 !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WhiZpEr
    Användare
    • juli 2004
    • 103

    behöver råd inför start av 720 !!

    Hej!

    Jag ska snart starta ett 720 kar med malawi.

    Tänkte fråga efter lite tips om hur man bäst undviker att få jobbiga alger t.ex tofsalger o.s.v?

    Sen undrar jag även vad lämplig dosering av havssalt och bikarbonat är ? Både per vattenbyte och vid första påfyllningen av karet.

    Vädligt tacksam för svar ! mvh: Daniel
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    vad ska du ha för fiskar? Ska du ha malawi eller tanganyika vilket jag tror att det är vad du har planerat eftersom du ska ha bikarbonat i, så skulle jag inte ha något salt i karet. I malawi/ tanganyika sjön finns det lite salt, men det finns mer salt i vårat vatten ä vad det finns i malawi/ tanganyika sjön. Så det blir bara onödigt mycket salt. Så skippa saltet
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Salt är bra grejer, har aldrig haft sjuka fiskar och jag håller saltet och täta vattenbyten som skälen till det.

      Kommentar

      • WhiZpEr
        Användare
        • juli 2004
        • 103

        #4
        är det något negativt med att byta typ 50% vatten varje vecka ?
        Borde väl vara effektivt mot alger och sjukdomar ?

        Kommentar

        • jemtlänningen
          Användare
          • maj 2009
          • 113

          #5
          Ursprungligen postat av WhiZpEr
          är det något negativt med att byta typ 50% vatten varje vecka ?
          Borde väl vara effektivt mot alger och sjukdomar ?
          Nej det är inte negativt och byta 50% av vattnet varje vecka det håller alger och sjukdommar borta men he in några matskedar salt vid vatten bytena jag använder g vanligt grovsalt utan jod det funkar för mig. jag hadde malawi tills i våras men jag lessnade så jag har sålt allt mitt. MVH Lelle

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • januari 2010
            • 639

            #6
            Ursprungligen postat av WhiZpEr
            Hej!

            Jag ska snart starta ett 720 kar med malawi.

            Tänkte fråga efter lite tips om hur man bäst undviker att få jobbiga alger t.ex tofsalger o.s.v?

            Sen undrar jag även vad lämplig dosering av havssalt och bikarbonat är ? Både per vattenbyte och vid första påfyllningen av karet.

            Vädligt tacksam för svar ! mvh: Daniel
            Kör en dl per 100 l av vardera. Bikarbonat kan inte överdoseras (bufferteffekt). Saltet reducerar risken för nitritförgiftning - denna är som störst ca en månad efter uppstart. Ciklider tål mycket högre saltnivåer än så.

            Kommentar

            • Thomas R.

              #7
              Ursprungligen postat av WhiZpEr
              Hej!

              Jag ska snart starta ett 720 kar med malawi.

              Tänkte fråga efter lite tips om hur man bäst undviker att få jobbiga alger t.ex tofsalger o.s.v?

              Sen undrar jag även vad lämplig dosering av havssalt och bikarbonat är ? Både per vattenbyte och vid första påfyllningen av karet.

              Vädligt tacksam för svar ! mvh: Daniel
              Hej Daniel!
              Börja med att kolla vattenvärdena i det kranvatten du har. Det finns ingen anledning att tillsätta massa kemikalier i onödan.
              Vattenbyten: Jo, det kan vara skadligt att byta för mycket vatten! Stora förändringar av vattenvärdena kan stressa fiskarna och upprepad stress har oftast, i längden, negativ effekt på fiskarnas hälsa. Har du kommunalt vatten bör du kontrollera om de tillsätter klor eller kloraminer. Klor vädras ur vattnet men det gör inte kloraminer. Kloraminer kan ha stor negativ effekt på fiskarna. Speciellt vid stora vattenbyten.
              Genom att uppnå en biologisk balans (med rätt bakterier i filtret och bottenmtrl) i karet så minimerar du risken för nitritförgiftningar och dyl. Balansen uppnår du genom att skynda långsamt. Överbelasta inte karet i början.

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                uvc med aktivt kol i kombo så säger du ajöss till klor och kloramin,
                är du pedant så använder du osmos behandlat vatten också, då bör det vara 100% fritt från klor/kloramin och annat elände
                Senast redigerad av specmats; 20 september 2010, 00:25.
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Markie
                  Användare
                  • september 2008
                  • 512

                  #9
                  Det var ett redigt trådlyft! 5 år senare kommer svaren

                  Kommentar

                  • Thomas R.

                    #10
                    Ursprungligen postat av Markie
                    Det var ett redigt trådlyft! 5 år senare kommer svaren
                    Jepp! Men frågan är fortfarande högst aktuell, även om Daniel vid det här laget förmodligen har bildat sig egna erfarenheter!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...