Datoriserade Ciklidblad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    Datoriserade Ciklidblad

    fick se det här Äldre Ciklidbladsartiklar
    Det här är så man får en tår i ögat, Roger hade den här visionen 1993
    ---------------------------------------------------------------------
    Datoriserade Ciklidblad Av: Roger Häggström

    Jag har länge jobbat på att få till stånd ett komplett bibliotek av Ciklidblad inom föreningen. Som jag skrev i förra numret är vi nästan där, bara ett fåtal nummer fattas.

    Det är väl bra i och för sig, men bladen kan bara finnas på en hylla åt gången. Den vanliga medlemmen har normalt ingen chans att ta del av alla de erfarenheter som finns lagrade i de gamla numren. Eftersom det inte heller finns några gamla årgångar på lager är det enda som återstår att annonsera efter gamla nummer. Detta är, enligt min mening, en stor brist. Vi är historielösa.

    Min tanke är därför, som nästa steg, att försöka överföra TEXTEN i de gamla tidningarna till datorformat. När de väl finns lagrade, kan de sedan enkelt spridas till alla som äger, eller har tillgång till en persondator (vi blir allt fler). Åren 87-93 är redan i pricip klara i en första version (det finns filer sparade ända sedan Lasse Forbergs tid). Man kan tänka sig utskrifter av årgångar, eller t.om. sökningar bland allt textmaterial.

    Detta är inget litet jobb och för att detta skall bli verklighet måste vi hjälpas åt. Det enda som krävs är tillgång till en persondator. Skriv ett brev eller ring, så ger jag instruktioner och skickar ett gammalt Ciklidblad för inskrivning. Gör en insats även DU!

    Redaktören
    ---------------------------------------------------------------------
    man kan säga att det var då dataåldern började i vår klubb
    Christer
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    finns det några tankar på att lägga upp de nyare ciklidbladen som pdf el nåt , el tar det för mycket plats?

    Kommentar

    • Nyllet90
      Användare
      • oktober 2004
      • 1133

      #3
      det skulle vara riktigt kul! jag har läst dom flesta som finns uppe nu. Men jag skulle gärna läsa 02, 03 och 04!
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 7334

        #4
        Som ni sett så finns ingenting inlagt efter 2001, men visst är tanken att även 02, 03 och 04 skall läggas upp inom kort.

        En viss eftersläpning skall det alltid vara i tiden mellan artikel i Cb och artikel på nätet, men just nu är den något för lång .

        Angående att lägga upp dem i pdf-format så gör vi inte detta av två skäl:

        1. Det finns artikelförfattare som inte tillåter att deras bilder publiceras via internet.

        2. All text som finns i artiklarna kommer inte att vara sökbara om de lagras som pdf, vilket ju vore väldigt synd då man vid sökning i artikeldatabasen kan finna svar på många frågor.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Tja det finns ju lite äldre tidningar som klubben har gömt för framtiden men det är ju kart att billiga är dom ju inte och inte många heller
          men det är många färgbildersom bara finns i tidningarna men inte på nätet vill du vara en av dom få som äger dom ????
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          Arbetssätt...