Vad ska jag skaffa mer för fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svensson
    Användare
    • juli 2002
    • 9

    Vad ska jag skaffa mer för fisk?

    Jag har ett 200liters akvarie med 5st Röd Zebra och 5st Hongi.
    Nu är jag ju lite sugen på att skaffa någon mer art och undrar om ni har något förslag på en trevlig fisk som skulle passa in i sällskapet.
    Så kom med era förslag!

    /Patrik

  • gäddan

    #2
    jag har samma uppsättnig som du + några demasoni.
    i din burk borde du kunna ha 8-10 st demasoni, dom är lagom kaxiga, väldigt snygga och dessvärre lite känsligare mot bukvattensot än dina övriga fiskar (tror jag).

    Kommentar

    • Jesper Kinnås
      Användare
      • april 2002
      • 34

      #3
      Demansoni KAN fungera, men det kan lika gärna gå åt... Hade 10 Golden tillsammans med 10 Demansoni. Har 2 Golden kvar idag...

      Kolla på Pseudotropheus saulosi istället. Hannarna är nästan lika snygga som Demansoni, och honorna är riktigt snygga de oxå (gula)

      /J

      /Jesper
      /Jesper

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Jag tror inte heller på att demasoni skulle fungera i ditt 200-liters akvarie, speciellt inte när du redan har 10-mbunas i det. Jag tycker inte att man ska hålla demasoni i akvarier mindre än 300-liter, dessutom bör de hållas i större grupper på 20-30 individer.
        En tumregel jag brukar använda är att en vuxen mbuna behöver ca 15 liter akvarievatten. Du har 10 mbunas i 200-liter vatten, det betyder att det skulle finnas plats till ytterligare ca 3 st. Jag anser att man ska hålla sig till de allra fredligaste arterna av mbunas i ett så pass litet akvarium. Ett par exempel är Pseudotropheus socolofi och Labidochromis caeruleus.

        Mvh Michael Persson
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        Arbetssätt...