Ljusmängd i ett 170 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pelvia

    Ljusmängd i ett 170 liters

    Hej, jag är ny på forumet och har lite frågor till "växt" experterna. =)

    Jag tänkte starta upp ett växtakvarie på 170 liter (95x41x44 cm) och undrar därför om min heltäckande ramp med 4 lysrör a 4x30W (vilket ger 0.70W/liter) är nog ljusmängd för de lite svårare arterna som tex. Tonina Fluviatilis, Glossostigmata Elanotides och A. Reineckii? Tänkte också tillföra CO2 och PMDD som gödning. Bör jag använda reflektorer, samt vilka lysrör fungerar bäst för växterna?

    Jag fick också rådet att använda vanlig plantjord (som blötlägges under ca en veckas tid med dagliga vattenbyten för att få bort eventuell spår av tex. hönsgödsel, som normalt inte ska finnas i plantjord) och sedan vanligt grus/sand ovanpå. Är det ok att använda plantjord eller är det bättre att använda sig av enbart grus/sand som bottenmaterial? Hur har ni gjort?

    Många frågor! =)
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    citat:Jag tänkte starta upp ett växtakvarie på 170 liter (95x41x44 cm) och undrar därför om min heltäckande ramp med 4 lysrör a 4x30W (vilket ger 0.70W/liter) är nog ljusmängd för de lite svårare arterna som tex. Tonina Fluviatilis, Glossostigmata Elanotides och A. Reineckii?
    Japp, det är mer än tillräckligt.

    citat:Tänkte också tillföra CO2 och PMDD som gödning. Bör jag använda reflektorer, samt vilka lysrör fungerar bäst för växterna?
    Om du är nybörjare och kör 0,7 W/liter så tycker jag inte att du skall ha reflektorer. Det är väldigt mycket ljus som det är utan. Det rör som är effektivast för växter på den svenska marknaden är philips aquarelle. Men med så mycket ljus kan du välja vilket rör du vill utan att det blir för lite.

    citat:Jag fick också rådet att använda vanlig plantjord (som blötlägges under ca en veckas tid med dagliga vattenbyten för att få bort eventuell spår av tex. hönsgödsel, som normalt inte ska finnas i plantjord) och sedan vanligt grus/sand ovanpå. Är det ok att använda plantjord eller är det bättre att använda sig av enbart grus/sand som bottenmaterial? Hur har ni gjort?
    Jordslurry är ett bra sätt att köra igång både nitrificering och redox. Men detta kommer att komma igång oavsett, det tar bara lite längre tid. Det som skulle kunna vara bättre än jordslurryn är att ta ett tunt lager av filterslam i bottnen.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Nyllet90
      Användare
      • oktober 2004
      • 1133

      #3
      du får nog hoppas att defdac kommer och skriver lite!
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Vad menar du nyllet? Jag tyckte mitt inlägg vart ganska så informativt trots mitt i natten och viss konsumption av flyktsoda .
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • pelvia

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av tropfrog
          Om du är nybörjare och kör 0,7 W/liter så tycker jag inte att du skall ha reflektorer. Det är väldigt mycket ljus som det är utan. Det rör som är effektivast för växter på den svenska marknaden är philips aquarelle. Men med så mycket ljus kan du välja vilket rör du vill utan att det blir för lite.
          Då kör jag utan reflektorer. Philips aquarelle finns att få tag på lokalt. =)

          citat:Jordslurry är ett bra sätt att köra igång både nitrificering och redox. Men detta kommer att komma igång oavsett, det tar bara lite längre tid. Det som skulle kunna vara bättre än jordslurryn är att ta ett tunt lager av filterslam i bottnen.
          OK, jag får fundera lite på hur jag ska göra. En annan sak som ger mig lite huvudbry är CO2. Det finns ju två alternativ. Antigen starta upp karet med jäsningsmetoden? Problemet blir ju ett ojämt flöde av CO2 (mer CO2 i början, mindre mot slutet). Bäst för växterna är väl ett jämt reglerat flöde av CO2, samt fiskarna tycker nog inte om allt för många Ph förändringar (som ju uppstår med ojämt CO2 flöde). Eller starta upp karet med ett ordentligt CO2 system? Det är ju dock lite dyrt, men i längden är det värt det skulle jag tro. Nåja, det löser väl sig. Suck!

          Tack Magnus för alla svaren! Det kommer nog fler frågor så snart jag har startat upp karet och det börjar hända saker.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Som jag ser det finns det två alternativ som funkar
            1: Den ljusmängd du har i kombination med en ordentlig co2 anläggning.

            2: Minst halverad ljusmängd och bikarbonatkonsumerande växter.

            Mellantinget att köra med mäsk brukar inte fungera. Jag vet ingen som kört med mäsk ett år och fortfarande förespråkar det.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • januari 2005
              • 1042

              #7
              Pelvia: Jag kör mäsk i ett 222liter med 4*30w + reflektorer (pga dålig ekonomi för tillfället) och jag lovar dig att varenda krona du lagt på en ordentlig co2 anläggning kommer vara värt det. Jag måste fixa med mäsken ett antal gånger i veckan för att hålla co2 på bra nivå och då har jag bara börjat få lite växtmassa. Så fort jag inte kontrollerar mäsken ett par dar så kommer en alginvasion som ett brev på posten.

              Mvh

              /Andreas

              Kommentar

              • janne dansk
                Användare
                • april 2004
                • 140

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

                du får nog hoppas att defdac kommer och skriver lite!
                där finns väl andra p)
                200l 1000l på g
                <b>
                Min Zoon</b>

                Kommentar

                Arbetssätt...