Ytterfilter djungel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pulver
    Användare
    • september 2002
    • 37

    Ytterfilter djungel...

    Jag tänkte införskaffa mig ett ytterfilter till mitt 375l. Jag undrar nu vilket filter jag ska välja. Jag vill helst vara utan innerfilter. Även kanske använda filteret till ett 540l nästa år.

    Hmmm...

    Erik

  • MrGadget
    Användare
    • april 2002
    • 74

    #2
    Vad har du för fisk?

    Jag har ett Eheim 2128 Professional II Thermo som jag är mkt nöjd med. Tyst, lätt att sköta men hejdlöst dyra i Sverige. Jag köpte mitt via Internet från Tyskland till halva priset...

    Beauty is in the eye of the beer holder!
    "First they ignore you, then they laugh at you, then they'll fight you and then you'll win -- M.Gandhi"
    http://mrgadget.esmartguy.com

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Det beror lite på vilka fiskar du tänkt dig och hur hårt belastat ditt akvarium kommer vara.

      Jag har själv använt Eheims intervall-filter i 375-liter burkar med gott resultat, för en 375:a skulle t.ex. 2227 vara tillräcklig men för en 540:a är troligen 2229 ett bättre val. Jag skulle förmodligen välja den senare varianten själv i ditt fall. Har tyvärr ingen erfarenhet av ytterfilter av andra fabrikat.

      David
      David

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Jag har ett Fluval 404 till mitt 450 liters, det räcker till mina discusar. Skall du ha malawi räcker det nog till 375 men inte till 540. Det enda jag har att anmärka på är att det surrar lite väl högt, men med tanke på priset är det värt det. Jag köpte mitt på hjortgatans (har jag för mig).

        // Magnus

        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Pulver
          Användare
          • september 2002
          • 37

          #5
          Jag har Malawiciklider, akvariumet kommer nog inte vara belastat med fisk till det yttersta.

          Jo jag har sett priserna här i Sverige. Inte alltid så roligt för en student Internet sajter som säljer akvarium prylar? Utomlands menar jag då.

          Project's ytterfilter är ju betydligt billigare. Nån som har erfarenhet av dom?

          tack för svaren

          mvh Erk

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6


            https://www.aquaristikshop.com/e_index.htm är två adresser att börja med.

            Vad gäller priser, man får ofta vad man betalar för. Betalar du för järn får du knappast guld.


            Kommentar

            • Pulver
              Användare
              • september 2002
              • 37

              #7
              Om jag införskaffar en 2229 går det inte bara att fylla den med ehfisubstrat?

              tex om jag skulle vilja filtera över kalk eller aktivtkol går det då?

              mvh Erik

              Kommentar

              • David Johansson
                Användare
                • april 2002
                • 581

                #8
                Visst går det att filtrera över annat material än Ehfisubstrat, men jag tycker inte att det skall vara nödvändigt. Kol är ju normalt ett filtermaterial som man använder temporärt och kalk kan man lika gärna använda inuti akvariet i form av inredning. Kalkrikt material är nödvändigtvis inte ett bra filtermaterial framförallt inte om man jämför med t.ex. Ehfisubstrat. Använder du istället delvis eller helt ett kalkhaltigt bottenmaterial får du både effekten av kalk och Ehfisubstrats fördelar i filtret.

                David
                David

                Kommentar

                • Pulver
                  Användare
                  • september 2002
                  • 37

                  #9
                  En sista fråga(hoppas jag)innan jag slutar terrorisera forumet, låt oss säga att jag köper en 2229 eller en 2329. Hur ofta behöver jag byta Ehfisubstrat(antar att det är det jag kommer att använda)för det är ju inte speciellt billigt?

                  mvh Erik

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Man kan använda det länge.
                    Man sköljer bara av det och sedan återanvänds det och skall man någon gång byta, så byter man bara kanske 2/3.
                    Om man jämför priserna på Efisubstrat på någon av E-shoparna så betalar ju bara det frakten och resten är förtjänst, eller kanske man skulle säga att det ger folk en möjlighet att skaffa riktigt bra grejer till ett rimligt pris.
                    Billigt blir det aldrig, men kanske överkomligt.

                    Kommentar

                    • Pulver
                      Användare
                      • september 2002
                      • 37

                      #11
                      Går det i 7l Efisubstrat i 2329? Den har filtervolym på runt 7 liter.

                      ?

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • april 2002
                        • 880

                        #12
                        Tja, det låter väl som ett rimligt resonemang, för det skall ju bara vara det fyllnadsmatrialet i filtret enl. Eheim.
                        Substrat finns ju i 1, 2 och 5-literspaket. Enda frågan är väl om man skall ta 2 st. 5-liters för å ha några liter i reserv men det är kanske lite lyx, det varar ju ganska länge.

                        Kommentar

                        • Pulver
                          Användare
                          • september 2002
                          • 37

                          #13
                          Nu blev det en 2239:a. jag tror och hoppast att jag gjort en bra invenstering som jag kan ha glädje av i många år framåt...

                          tack för all er hjälp

                          Erik

                          Kommentar

                          Arbetssätt...