bukvattensot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    bukvattensot?

    en av mina saluosis har troligen fått bukvattensot.. han har haft besvären i ca 5 dar, han äter inte (tar in maten i munnen och spottar ut den sen), han "hostar" (rycker till med munnen och huvudet ibland) och så har han tunn, halvt genomskinlig (lite vit) avföring... när jag var på fiskaffärn å frågade efter medicin till bukvattensot gav dom mig nåt som man inte ska ha till det (märkte jag när jag kom hem och läste på ciklid.se, man vill ju inte stoppa nåt i akvariet som man inte ä helt säker på), så jag åkte tillbaka till affärn för att byta, han sa att fisken förmodligen inte hade bukvattensot utan nån annan inre sjukdom, och att det skulle hjälpa med denna medicin (Aqua Furan). menmen.. han sa dessutom att om man fått bukvattensot så är alla fiskar i akvariet smittade eftersom det smittar mycket snabbt (vilket det står motsatsen till här på ciklid.se: "eftersom sjukdomen inte är speciellt smittsam så brukar det automatiskt rätta till sig på några dagar."). vad tycker ni att jag ska göra, låta fisken dö, behandla med emtrylvet, behandla med aqua furan eller nåt annat?

    tack på förhand // Simon

    MVH Simon
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Börja med att försöka hitta orsken till problemet. Kolla vattenvärden och leta efter andra tecken på vad som kan vara orsaken till problemen. I regel tycker jag inte att man ska medicinera eftersom det i sig har en stressande inverkan på fiskarna. Om man hittar orsaken till problemen och rättar till dem brukar man inte förlora mer än det fiskar som uppvisat sjukdommstecken. Mata sparsammt, gör små täta vattenbyte och var uppmärksam på vad som händer i akvariet.


    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • elof
      Användare
      • maj 2002
      • 225

      #3
      han går redan i ett separat akvarium... stress är förmodligen orsaken till sjukdomen, jag har möblerat om i akvariet + att han blir mobbad.

      så jag ska låta han dö?

      // Simon

      MVH Simon

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Har sjukdommen redan gått så långt som du beskriver går det ändå inte att rädda fisken med medicinering.



        Mvh Michael Persson
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        Arbetssätt...