Frigolitstenar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    Frigolitstenar


    Det här har säkert varit upp ett oräkneligt antal gånger förut, men jag hittar ingen bra beskrivning på hur man bygger en snuskigt naturlig frigolitinredning på bästa sätt.

    Det jag helst vill göra är att bygga stora block, alltså riktiga meterstora bumlingstenar att gömma utsug till filter och liknande med, samt att dölja delar av baksidan på karet med.

    Jag har en liten vision att på sidan där vattnet åker ut ur karet ska jag ha storsten, ända upp till ytan, så det blir som en klippstrand och åt andra hållet blir det mycket rötter och sjunkna stammar, grenar och mindre natursten, så det liknar en liten göl från någon mindre sydamerikansk å. (hoppas jag)

    Men hur bygger man storsten? Kan man ta stora flytblock som man skär till och sedan smetar på cement utanpå så långt det är möjligt, sedan efter att cementen härdat gröper man ut så mycket frigolit som möjligt så att dom inte flyter upp av sig själva?

    Samtidigt vill jag inte ha några stora ihåliga stenar med sådana "onaturliga" tomrum på insidan där alla malar obönhörligen kommer att gömma sig. Visst dom får gärna gömma sig, men då ska dom göra det i mer naturliga skrevor tycker jag.

    Har någon försökt någonting liknande så tar jag gärna emot alla tips.
  • Appleone
    Användare
    • juli 2009
    • 25

    #2
    Skumstenar

    Ursprungligen postat av MickeA
    Det här har säkert varit upp ett oräkneligt antal gånger förut, men jag hittar ingen bra beskrivning på hur man bygger en snuskigt naturlig frigolitinredning på bästa sätt.

    Det jag helst vill göra är att bygga stora block, alltså riktiga meterstora bumlingstenar att gömma utsug till filter och liknande med, samt att dölja delar av baksidan på karet med.

    Jag har en liten vision att på sidan där vattnet åker ut ur karet ska jag ha storsten, ända upp till ytan, så det blir som en klippstrand och åt andra hållet blir det mycket rötter och sjunkna stammar, grenar och mindre natursten, så det liknar en liten göl från någon mindre sydamerikansk å. (hoppas jag)

    Men hur bygger man storsten? Kan man ta stora flytblock som man skär till och sedan smetar på cement utanpå så långt det är möjligt, sedan efter att cementen härdat gröper man ut så mycket frigolit som möjligt så att dom inte flyter upp av sig själva?

    Samtidigt vill jag inte ha några stora ihåliga stenar med sådana "onaturliga" tomrum på insidan där alla malar obönhörligen kommer att gömma sig. Visst dom får gärna gömma sig, men då ska dom göra det i mer naturliga skrevor tycker jag.

    Har någon försökt någonting liknande så tar jag gärna emot alla tips.


    Jag håller precis på att tillverka stora "stenblock" i skum och kommer att lägga ut en tråd med bilder hur jag gjort. Tanken är att i ett 500L (200X50x50)
    skapa en inredning med en hel del genombrutna stora överhäng och på så sätt hålla bottnen simbarare för firrarna. Förhoppningsvis kommer det att bli ett spännande ljusspel på köpet. Själv använder jag markplatta som är betydligt tätare och exaktare än frigoliten. Ingen större prisskillnad och båda sorterna finns på byggvaruhus. Använder även fogskum vilket också fins att köpa på byggvaruhus. Skum och plattor har en mycket stor lyftkraft så för att sänka denna använder jag natursten som "köl". Dessa moddlas in i skumstenen och "försvinner" i den vidare behandlingen.
    Återkommer!
    Senast redigerad av Appleone; 05 juli 2009, 22:01.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Hej Appleone och välkommen till detta formidabla forum.

      Det kommer att bli spännande att följa din tillverkning av stora "stenblock"! Glöm inte bort att ta en massa bilder och lägg upp dem här allt eftersom arbetet fortskrider!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Appleone
        Användare
        • juli 2009
        • 25

        #4
        Hej Å tack - lägger ut några bilder i morgon.

        Kommentar

        • si1ver
          Användare
          • augusti 2008
          • 63

          #5
          Det ska bli riktigt intressant! Mycket bilder

          Kommentar

          • Appleone
            Användare
            • juli 2009
            • 25

            #6
            Miniklippor...

            Var finns knappen: "infoga bild".....

            Kommentar

            • Putte Ludde
              Användare
              • februari 2008
              • 107

              #7
              Du måste bli betalande medlem för att kunna lägga upp här. Men de går ju att lägga upp på annan plats, och sedan länka till den sidan!

              Kommentar

              • Appleone
                Användare
                • juli 2009
                • 25

                #8
                Ok... under tiden detta ordnas så såg jag dessa snygga rullstensås - stenar med fin patinering på nätet.

                Senast redigerad av Appleone; 09 juli 2009, 10:14.

                Kommentar

                Arbetssätt...