C Furcifer, foder mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tord
    Användare
    • juni 2003
    • 23

    C Furcifer, foder mm

    Hej!

    Vad är bra foder till Cyatopharynx Furcifer?

    Jag har en liten grupp Furcifer / Foai (ja, vilken är det?) från Nyanza Lac, 7-9 cm. Nu har en fått lite krökt rygg och kanske lite insjunken buk, lite "vinkelhake". Ser inge vidare ut. För ett par månader sen dog en annan med uppsvullen buk, misstänkt förstoppning.

    Jag ger dom räkmix (50/50 räkor/ärtor plus vit fisk, lite pellets, spirulina, astaxanthin). Sen får de även frusen vuxen artemia som jag rekomenderats, och ibland lite torrfoder.

    Nu såg jag i en gammal ciklidbladsartikel att artemia var olämpligt till furcifer.

    Vad ger ni andra? Är artemia bra eller dåligt?

    /Tord
  • Gwendly
    Användare
    • december 2003
    • 374

    #2
    jag utfodrar mina med spirulina flingor, rakmix (50/50 & 70/30 artor/rakor) , mysis och plankton huvudsakligen. Ungefar en gang i manaden ger jag mina furcifers lite fryst artemia, men det ar mer en treat an nagot annat.

    Om jag vore dig skulle jag byta till mysis istallet for artemia, sa att deras tarmar far jobba hardare.

    Kommentar

    • jan olof
      Användare
      • december 2002
      • 254

      #3
      Jag ger mina bara räkmix med enbart räkor och ärtor inga pellets mysis, artemia eller torrfoder dom mår utmärkt.
      Jag har förresten säkert samma variant som du Tord se på min zoon bilden på min profilmvh Janne
      malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

      Kommentar

      • Tord
        Användare
        • juni 2003
        • 23

        #4
        Tackar för svaren. Låter som jag iaf skall satsa mer på räkmixen. Gäller det samma för xenotilaper kanske? Men dom har jag aldrig haft problem med hittills.

        JanOlof, fina furcifer /foai! Jag kan bara hoppas att mina blir nåt sånt så småningom. Då de inte färgar än så vet jag ju inte riktigt vad det blir. Lite som att vänta på tomten. Fast honom brukar man ju inte behöva vänta på i 2 år.

        /Tord

        Kommentar

        Arbetssätt...