Sera Floradepot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    Sera Floradepot

    hur pass bra tycker ni att detta är, är det värt det,ger det extra sprutt i växterna?
  • defdac
    Användare
    • april 2002
    • 865

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

    hur pass bra tycker ni att detta är, är det värt det,ger det extra sprutt i växterna?
    För mycket järn:


    Inte värt att riva upp burken för. Då tycker jag du hellre ska kolla lite på PMDD som du garanterat får resultat av.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      det som jag tyckte var intresant att man bara lägger det i botten sen är det klart. enda som jag haft tilltis är mastergrov, hur funkar pmdd samt exakt vad är det?

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        PMDD är en balanserad gödning av allt som växterna behöver. Den inehåller 5 olika pulver varav endast tre används i vanliga fall. Det kostar ca 1/20 del av TMG och är mycket bättre eftersom det det inehåller även kväve fosfor och kalium som saknas/är för lita av i TMG.

        Om du ställer det i kontrast till floradepot så är det ännu bättre. Floradepot har felbalanserat inehåll och tar dessutom slut med tiden. Kvar ligger då en rutten sörja i botten som inte tillför något i karet, tvärtom. Under tiden den är "aktiv" så får man upp okontrollerbara mängder gödning i vattnet, det kan vara både för mycket och för lite, men bara ibland rätt. När jag använde flordepot så hade jag jämt en tjock algmatta som växte till sig oerhört snabbt de första 2-3 cm över grusen som kom enbart på grund av av bottennäringen. För att mildra algblommningarna och begränsa de till enbart närmast bottennäringen vart jag tvungen att tillsätta gödning eller byta vatten för att justera rätt värdena. Fett med järn och svagt med npk är det bästa för algerna. Jag hittade inte rätt i mina algbekymmer förrän jag hittade pmdd.

        Om du vill ha något i botten så kan du göra en jordslurry själv mycket billigare. Då får du perfekt redox och nitrificering från dag 1, detta utan att den läcker okontrolerbara mängder gödning till karet.

        Om du tänker dig lowtec med lite ljus, ingen näringstillsats och inga vattenbyten tycker jag dock att det finns en viss fördel med floradepot.

        Det finns massor av skrivet kring pmdd, alger och växter i både detta forumet och på zoopet. Allt du behöver veta plus lite till.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          tack magnus för bra info, men vad är en jordslurry?

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Typ urlakad jord, eller filtergegga.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            Arbetssätt...