Planering Tanganyika-kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    Planering Tanganyika-kar.

    Hej alla glada duktiga tanganyika-akvarister. Här sitter man i barcelona å drömmer sig bort i akvaristiken. Har sjuuuuuuuuk abstinens efter mina fiskar därhemma och har efter ett par veckor av funderande stått å vägt mellan Sydamerika, Tanganyika eller Asiatisk gurami/betta/småfisk i det 375-540 jag skall trycka in i lyan i stockholm i höst. Det blev tanganyika, det är jag helt säker på.

    Nu är det snart 20 år sen jag hadde tanganyika sist och jag vill ha ER hjälpa att sätta upp ett bra kar. inredning å så har ja redan klart för mig, jag har också klart för mig vilka firrar jag vill ha.

    Det jag vill veta av är vilka av mina önskefiskar går att ha i detta kar, hur ska grupperna vara sammansatta, både i storlek å kön. Vilken variant av art eller art i släkte är "flashigast" å snyggast enligt ER. ... etc.

    Här är iallafall "listan" på de firrar jag vill ha i detta kar:
    C. Leptosoma: variant, antal/kön?
    L. Stappersi 3+3
    T. Irsacae 1+1
    C. Pleurospilus "Kigoma" 6
    A. Calvus White eller Black 1+1
    J. Transcriptus 2+2 (variant?)
    N. Buescheri 1+1
    Synodontis petricola

    Den här tråden planerar jag att senare (om ett par månader) sammanställa för att sätta ihop mitt perfekta Tanganyika-kar.

    Tjo!
    fish r friend
  • mats_jn
    Användare
    • september 2003
    • 142

    #2
    neolamprologus buescheri skulle kunna vara ett alternativ till prinsessorna. /mats

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      C. Leptosoma: variant: blue orchide, 10+10

      L. Stappersi: variant: den vanliga =) 3+3?

      Hästnosar: E.cyanostictus, s.erythrodon eller t.irsacae, 1 säkert par eller 4 oparade individer som får para ut.

      Xenotilapia: flavipinnis om det inte ska stå i sovrum, annars spilopterus eller liknande. antal: 6-10st. könsfördelning är svårt att se eftersom man inte gärna stressar dem mer än nödvändigt.

      A Calvus/Compressiceps: calvus White! 1+1 räcker

      Julidichromis: regani kipili, 2par.

      Jullarna och ev. snäcklekarna kan komma till att ta upp samma revir som xenotilapiorna så de kanske inte är de optimala medinnevånarna.Prinsessor och xenotilapia är nog inte den bästa kombinationen, jag skulle skippat prinsessor.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        Tackar så gott hittils.

        Fjärilscikliden: Det ska stå i sovrum... varför inte Flavipinnis då?
        Blue Orchid är en jumbo .. ja vill nog ha så små varianter som möjligt.
        fish r friend

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          jag hade definitivt undvikt prinsessorna, tar dem revir nånstans centralt i karet e det kört.

          Jag kombinerar 6 st j. maleri, 6 st l. stappersi och 6 st a. calvus "black" och dom verkar vara helt av samma mentalitet för alla kommer väldigt bra överens. Jag vet dock inte hur det skulle gå om jag blandade i någon mer frisimmande fisk som leulupi eller dyl. men detta fungerar iaf perfekt i ett 240 om man gillar substratare.

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • april 2002
            • 308

            #6
            T. irsacae är den av hästnosarna som har störst tolerans för animalisk kost - därför bör du välja den. Särskilt C. eretmodus är kinkig med kosten och får lätt bukvattensot eller förstoppning.

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              X.flavipinnis är den mest lättstressade fisken jag vet, det räcker att man går förbi akvariet när lampan är släckt så pangar det i täckglasen. Dvs har du xenotilapia, i synnerhet flavipinnis, så kommer de att stressas ihjäl om du går förbi akvariet när det är släckt. Jag gick från 4 flavipinnis till 1 på två månader. Det vart dyrt och väldigt tråkigt eftersom det redan hade bildats ett par.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Skall karet stå i Daniels sovrum så bör det vara tåliga halvblinda firrar
                Anders L

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  Troll

                  Ok fjäril, det kommer nog va ganska traffikerat i mitt sovrum när ja kommer hem så mindre nervösa fiskar då
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • december 2004
                    • 1324

                    #10
                    Jassåru, det låter ganska nära mitt koncept jag drömmer om till hösten. Buescheri tycker jag också är ett bra prinsessubstitut. En ball fisk att ha som jag jagar i det här sammanhanget är den blårandiga reganijullen som jag nu sett på bild men inte live.
                    Dream on!

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #11
                      Jag funderade på att köra två sånnahär som ljus, borde ge ett snyggt flimmer på bottnen, va tror ni om det? Har ingen erfarenhet av HQL, men vill ha lite metallhalogenliknande vitt ljus som spelar på bottnen.

                      http://www.aquaristic.net/AQ854c4893...,0,0,id1719,,0,

                      Jaha så upptäckte jag att de är Kvicksilver.
                      Det används inte så mycket va? Å varför inte isåfall hehehe. Men jag vill iallafall ha riktat ljus som ger ett snyggt spel på bottnen, men metallhalogen e så dyrt å ger kanske lite för mycket ljus, tänker mest på alger etc.
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 1159

                        #12
                        Strunta i Xenotilapiorna och satsa på Callochromis pleurospilus "Kigoma" istället, precis som Fjärilscikliden antydde innan.
                        // Magnus Arvidsson

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1324

                          #13
                          Där slår du mig, har inte börjat tänka på tekniken ännu. Men lite vågsimulering, som tropfrog berättade om igår, och din ikeahalogen gör nog susen. Kvicksilver och bly lär nog dock försvinna ur den mesta elektroniken 1 juli(2006?).

                          Det har ju varit uppe en del trådar på sistone. Jag tycker att stenarna/grottorna/substratet är centralt. För mig är då bland stenarna jullar, hästnosar och någon neolamprologus viktigast att få att spela. I sanden kan gärna vadsomhelst gå - multisar, stappersi, brevis, x:ar - men skit i Altolamprologus, står strax utanför stenarna och ser oskyldiga ut. Visserligen vacker till formen men om man gillar familjelycka en ondsint och beräknande barntjuv som inte upphäver formen.

                          Se´n då? Det är inte så mycket mer, det räcker. Idén att man ska fylla upp frivattnet med massa fjolliga Cypri/Bentho/foae-fiskar är helt fel. Jag slår till med ett par Tropheus sp 1+2 så ska du se att det blir fart på frivattnet.

                          Tveksam till malen.

                          Kommentar

                          • Kalle-Maja
                            Användare
                            • december 2004
                            • 1324

                            #14
                            Okej, nu läste jag ditt första inlägg igen - du vet (nästan) vad du vill ha men inte hur du ska gruppera dom. Där är ju fjollfiskarna bra för dom kan ju stå för kvantiteten. Men bygger du rösen hela vägen upp så finns det både jullar och neolamprologus som bildar schyssta kolonier.

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              #15
                              När du säger 1+1 eller 3+3 så måste du nog tänka dig att det krävs en ganska stort antal individer ursprungligen för att hitta ett harmoniskt par/grupp. Då menar jag inte för lek utan bara för att få dem till att komma överens.
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...