Mal med uppsvälld mage

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jotry

    Mal med uppsvälld mage

    Hej
    Jag har en stor harneskmal (25 cm lång) som för 3 veckor sedan fick en väldigt uppsvälld mage. Malen blev också slö och slutade att äta.

    Jag var på en akvarieaffär och frågade om råd och fick då svaret att malen antingen hade fått bukvattensot eller förstoppning. Om det var förstoppning så skulle det inte finnan något att göra... om det däremot var bukvattensot så skulle medicinen Aquafuran eventuellt hjälpa. Jag köpte Aquafuran och behandlade med denna två gånger. Efter detta har malen blivit piggare, men han har fortfarande lika stor mage och jag har inte sett att han bajsar eller äter något (fast alger kan han ju iof. äta på natten när jag inte ser det)

    Vad tror ni, är det bukvattensot eller förstoppning?

    Efter att ha sökt på Internet (bla på denna sajt under FAQ) efter information så har jag förstått att Aquafuran inte hjälper mot bukvattensot. Däremot ska "Flagyl", "Waterlife Octozin" och "Seachem metronidazole" hjälpa.
    Stämmer detta, och är det någon som vet vilken av dessa mediciner som fungerar bäst?

    Om det istället skulle vara förstoppning, finns det något som hjälper?

    Jag har läst att det ska vara bra att ge skalade hackade gröna ärtor, vilket jag har provat en gång. Men eftersom malen inte äter något så fungerar det ju inte.

    Lite mer information om malen:
    Malen är gammal, ca 16 år.
    Han lever i ett akvarium tillsammans med svärdbärare och en till lika stor harneskmal.
    Den andra malen är frisk.
    En del svärdbärare har dock dött de senaste månaderna (av okänd anledning)
    Malarna äter alger i akvariet och glufsar dessutom alltid i sig av fodret som de andra fiskarna får, dvs flingfoder (heter "huvudfoder" eller nått). 1-2 gånger i veckan får malarna även 2 algtabletter.
    Det här är 1a gången malen är sjuk.
  • Anne E
    Användare
    • april 2002
    • 117

    #2
    Hej!
    Har du någon rot-typ mangrove- i karet som malen kan knapra på? Det är bra om de får i sig fibrer vilket är bra för matsmältningen.
    M v h @nne[:p]

    Kommentar

    • jotry

      #3
      Nej jag har ingen rot.
      Jag antar att det finns någon passande rot att köpa i akvarieaffär?

      Problemet är ju att malen inte ätar något så några fibrer lär han ju inte få i sig trots att jag skaffar en rot. Eller tror du att han börjar gnaga på roten om jag köper en?

      citat:Ursprungligen skickat av Anne E

      Hej!
      Har du någon rot-typ mangrove- i karet som malen kan knapra på? Det är bra om de får i sig fibrer vilket är bra för matsmältningen.
      M v h @nne[:p]

      Kommentar

      • Anne E
        Användare
        • april 2002
        • 117

        #4
        Hej!
        Jag tycker att du bör skaffa dig en liten rot. Skölj borsta bort alla lösa fragment och låt den sedan ligga dränkt i vatten- så den inte flyter. Jag tror att malen kommer att söka sig till roten. Det är väl värt ett försök??[:p]
        M v h @nne

        Kommentar

        • jotry

          #5
          Jo, du har rätt, det är värt ett försök!
          Jag ska åkta till en akvarieaffär i morgon och se om jag hittar någon liten mumsig rot
          Även om det inte hjälper min sjuka mal så kan det ju vara bra för den andra.

          Jag har f.ö. nu köpt och behandlat med "Seachem metronidazole". Än så länge har det dock inte gjorde någon effekt.

          citat:Ursprungligen skickat av Anne E

          Hej!
          Jag tycker att du bör skaffa dig en liten rot. Skölj borsta bort alla lösa fragment och låt den sedan ligga dränkt i vatten- så den inte flyter. Jag tror att malen kommer att söka sig till roten. Det är väl värt ett försök??[:p]
          M v h @nne

          Kommentar

          Arbetssätt...