Lysrörsfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • maj 2004
    • 266

    Lysrörsfråga

    Kan man se på ett lysrör att det börjar bli uttjänt? Jag har två likadana rör i min ramp (poewer-glo). Ett av dem är drygt 1 år gammalt medan det andra är bara ett halvår. Problem är att jag inte vet vilket som är vilket.

    Jag har börjat få alg-problem (eller snarare blå-gröna bakterier tror jag) och det kanske är dags att byta det gamla röret. Hur ofta bör man byta ut lysrör, förresten?
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Hur ofta du bör byta rören beror på vilken sorts rör det är. Trifosforrör byter man inte förrän de slocknar medan det varierar på de andra.

    Om du tittar på rölren så tror jag att du kan avgöra vilken som är äldst, det som är mest bränt i ändarna när det är släkt alternativt det som ger minst ljus när det är tänt.

    Berätta gärna hur du har tänkt med lysrör kontra cyano? Blågröna alger eller cyano lever ju på fotosyntes vilket borde innebära att ett nytt rör=mer alger.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Johan W
      Användare
      • maj 2004
      • 266

      #3
      Tänkte att alger och cyano kanske gynnades av vissa våglängder och att gamla lyrör har ett annat spektrum än nya. Detta kan i och för sig vara helt taget ur luften. Jag är inte säker.

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Nja, alger har ungefär samma fotosyntesspektrum som växter. Har du inga växter så skulle man teoretiskt kunna skapa spektrum som missgynnar algerna. Men vem fn vill ha knallgrönt ljus i burken?

        När man har cyano i burken så beror det på kvävebrist i 99% av fallen. Eller rättare sagt beror det på för låga kvävenivåer i förhållande till fosfatnivåerna. Berätta mer om karet så skall jag försöka att guida dig.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • april 2002
          • 865

          #5
          citat:
          Kan man se på ett lysrör att det börjar bli uttjänt? Jag har två likadana rör i min ramp (poewer-glo). Ett av dem är drygt 1 år gammalt medan det andra är bara ett halvår. Problem är att jag inte vet vilket som är vilket.
          Fotografera dom med snabb slutartid, gör om till gråskala och jämför RGB-värdena på de ljusstarkaste högdagrarna.

          Jag är ganska säker på att just Power-glo är av trifosfor-typ, typ Aquarelle, Aquastar, Triton, så dom tappar bara till ca 90% av initiala ljusstyrkan tills dom totalkollapsar.

          Här är en bild jag testat med, ena Aquarelle-röret är helt nytt det andra något år gammalt. Det äldre röret har ett RGB-värde som är ca 10% lägre än det nya:


          Med andra ord behöver du inte byta tri-fosforrör förrens dom totalkollapsar. 10% ljusstyrka klarar inte ditt öga att se skillnad på.

          citat:
          Jag har börjat få alg-problem (eller snarare blå-gröna bakterier tror jag) och det kanske är dags att byta det gamla röret. Hur ofta bör man byta ut lysrör, förresten?
          Cyanobakterier är lite annorlunda jämfört med andra alger då dom triggas av väldigt låga kvävenivåer.

          Ju mer ljus och hungriga växter du har, desto lägre kvävenivåer.

          Dvs skulle du skaffa nya rör som har högre intensitet skulle kvävebristen bli ännu värre varpå växterna skulle må sämre och Cyanobakterierna få ännu mindre konkurrens.

          KNO3 hjälper dig i det här läget, inte mer ljus.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Hahaha...där ser man! Om detta stämmer så går ännu en "myt" i graven om att det är bäst att byta lysrör en gång om året eller så...

            Jag har varit i tankarna om att byta snart (har Power Glo och Aquarelle) men enligt dessa uppgifter behövs det ju inte förrän de slocknar.

            Kommentar

            • stahl_mikael
              Användare
              • januari 2004
              • 114

              #7
              När jag bytte till ett nytt lysrör i 63l så blev det cyano explosion. Hadde ingen cyano innan

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Kanon, vilken ekonomi det blev!
                Anders L

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av stahl_mikael

                  När jag bytte till ett nytt lysrör i 63l så blev det cyano explosion. Hadde ingen cyano innan
                  Varken jag eller defdac som båda argumentarar för mer kno3 och mindre cyano blir ett dugg förvånade. Jag misstänker att hade växter i karet som blev glupskare på kväve när du bytte rör.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Johan W
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 266

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                    Nja, alger har ungefär samma fotosyntesspektrum som växter. Har du inga växter så skulle man teoretiskt kunna skapa spektrum som missgynnar algerna. Men vem fn vill ha knallgrönt ljus i burken?

                    När man har cyano i burken så beror det på kvävebrist i 99% av fallen. Eller rättare sagt beror det på för låga kvävenivåer i förhållande till fosfatnivåerna. Berätta mer om karet så skall jag försöka att guida dig.
                    MVH
                    Magnus
                    OK. Akvariet är på ca 250 liter och innehåller Tanganyikiaciklider. Inga växter. En del kalksten. Jag byter vatten ca var 14:e dag (ca 25%). Tillsätter salt och bikarbonat vid vattenbyten och har pH på ca 8. Kvävehalter och fosfathalter har jag ingen aning om. Temp ca 26. Matar uteslutande med räkmix.

                    Ancistrusen äter inte cyoano hos mig, så jag tar hemskt gärna emot tips hur jag ska bli av med den gröna cyanomattan som breder ut sig.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...