Avföringsmängd = NOLL? m.m.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasaik
    Användare
    • oktober 2002
    • 57

    Avföringsmängd = NOLL? m.m.

    Hej,
    JAg har ett Malawikar på 275 L som har decimerats något under den varma sommaren =(

    Nu har jag 5 Auratus, 3 Golden, 1(!) Demasoni och ett par ancistrus.
    Nu till min fråga, jag har haft karet igång 1,5 år och har så gott som aldrig sett någon fisk med avföring?

    Ska det vara så?
    Matar jag för lite?

    Jag tycker nog att de växer relativt normalt och jag matar dem med Lyxräkmix från akvarielagret..

    För övrigt har jag aldrig fått några yngel, varför? för få av varje art kanske? Det är en Auratushanne som är väldigt stor, borde inte han leka om han är så dominant? Hur ser man att fisken leker?

    Oj många frågor på en gång..

    TACK PÅ FÖRHAND!!

  • Jonasaik
    Användare
    • oktober 2002
    • 57

    #2
    Snart 50 Ciklidintresserade som har läst mitt inlägg utan att någon av dessa vet om det är normalt att aldrig se någon avföring..... jävligt märkligt....

    SNÄLLA!

    Kommentar

    • elof
      Användare
      • maj 2002
      • 225

      #3
      om dina fiskar fortfarande lever är det nog så att dom bajsar när du inte ser på. vad det gäller lek så borde du skaffa lite mer golden och betydligt mycket mer demasoni... hur är det med gömställen och så? har du tillräckligt med grottor?
      rätt temperatur i vattnet? stabilt och högt ph? bra cirkulation?

      mvh simon

      MVH Simon

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Okejokej, ett svar åtminstone.

        Hos samtliga mina ciklider ser man ibland lite skit hängandes, men hos frontosorna har jag aldrig någonsin sett ens en gnutta. Detta kan ju ses som lite märkligt med tanke på de "enorma" mängder mat en frontosa vräker i sig.

        Att de inte leker låter märkligt om de är lekmogna samt har rätt förutsättningar med vattenkvalitet och gömställen. Att de leker ser du på att hanen fjantar omkring mer än vanligt och darrar/böjer sig runt honan. Missar du just detta ser du det under honans haka då hon har munnen full med ägg.



        Om det säger dig något kan ju undras, men

        mvh

        Tony Lejvell
        Tony Englund

        Kommentar

        • Jonasaik
          Användare
          • oktober 2002
          • 57

          #5
          Sådärjam jag skådar liv

          Näe skämt åsido, tack för svaren!

          Tänkte köpa på mig 10 Godlen senare nästa vecka, kan det lösa problemet? Gömställen? Nja, jag har halva burken full med lavastenar i olika formationer, borde väl räcka va?

          Tempen jag håller är 26 grader. Cirkulationen är kraftig, däremot har jag ingen Ph kontroll, har fått rådet av Globefish att man kan köra med vanligt kranvatten så länge man inte märker att något är fel.. (är det kanske det jag gör??)

          Stort tack till Tony för lekbeskrivningen oxo =)

          Sammanfattningsvis är det ingen av er som tror att jag matar för lite med andra ord?


          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Jag har faktiskt också funderingar angående detta.

            Jag har två grupper Tropheus. En VF moorii och en F1 duboisi. De behandlas identiskt. Exakt samma mat i samma mängd vid samma tillfälle, exakt lika stora vattenbyten osv. Båda grupperna går bra men "dubbarna" har ALLTID avföring hängande ca 10 cm efter sig. Inte riktigt varje fisk hela tiden men låt säga att tio av tjugo har det vid varje givet tillfälle. Avföringen ser tjock, grön och frisk ut så jag kan inte tänka mig att det skulle vara något fel på dem.

            Mina moorii har det ALDRIG. Jag hittar visserligen avföring efter dem men har aldrig sett någon hängande på fiskarna.

            Kan någon förklara dett fenomen?

            mvh,
            Fredrik H.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • kilova
              Användare
              • april 2002
              • 327

              #7
              Fredrik H. Att dubbarna har lång aföring är lite mysko det hadde min grupp dubbar med ,Aldrig nån av mina moorii grupper har haft det .troligtvis måste det ha med matsmältningen att göra ,Min teori är att dubbarna inte har riktigt lika långa tarmar som moorii har (vet inte om det stämmer i verkligheten) för mooriis aföring verkar alltid torrare som om mooriis kropp tar upp mer av ämnena i maten än vad dubbarna gör.Dubbarnas avföring brukar vara mer TYP kletig .Det är bara en fundering jag haft kanske stämmer den kanske inte är det någon som vet hör gärna av er.
              mvh kim



              Tropheus moori golden kazumba F1
              Tropheus dubosi F1
              Tropheus Chaitica F1
              Tropheus red chimba F1
              Tropheus black pemba F1
              Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
              Tropheus moori bärnsten F1
              Tropheus moori kejsare
              Mvh Kim

              Kommentar

              • patrik_k
                Användare
                • april 2002
                • 125

                #8
                Hej! Fredrik.
                Jag har läst att tropheus har långa tarmar som (om jag kommer ihåg rätt) är 6 gånger längre än själva fisken. Tropheusarna är allmänt (i tanganyika sjön) alg ätare och äter också tomma kalorier för att överleva.
                En risk som nämdes var att om man matar med mygglarver eller liknande (kött) kan dom få förstoppning, och tillochmed dö.

                P.K
                MVH Patrik K

                Kommentar

                • Jonasaik
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 57

                  #9
                  Finnsd et överhuvudtaget några tecken eller regler att följa när det gäller att mata för mycket/för lite??

                  Förutom att fiskarna lever förståss =)

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Det gäller framför allt att se till att det inte blir någon mat kvar. Att allt ska vara uppätet på en till två minuter brukar vara lagom.

                    Man kan dock slå fast att det är lättare att ta död på sina fiskar med för mycket mat än för lite. Jag matar alltid i underkant.

                    Ingen fara Patrik K, jag är mycket noga med var jag ger mina Tropheus..

                    mvh,


                    Fredrik H.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • Jonasaik
                      Användare
                      • oktober 2002
                      • 57

                      #11
                      För att även de mindra och lite halvmobbade firrarna ska få nåt käk brukar jag dela upp räkmixen i små bitar med fingrarna och sedan släppa ner allt samtidigt, är det ett bra sätt? andra förslag??

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #12
                        Jag tycker att det är ett bra sätt.

                        mvh,

                        Fredrik H.
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        Arbetssätt...