fundersam om affären har rätt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ditte
    Användare
    • augusti 2002
    • 39

    fundersam om affären har rätt...

    Undrar hur honan till aulonocara rödrubin egentligen ser ut? Jag har två stycken som enligt affären är honor båda två men de ser helt olika ut. Hanen jag hade dog nyligen (och det syntes tydligt att det var en hane). Undrar om den ena "honan" kan var en hanne, den beter sig lite så tycker jag. Färgen på den är grå/brun randig med lite gulaktigt skimmer över kroppen, mest på fenorna den är knappt 5 cm lång. Den andra är vit med grå fläckar är lite mindre max 4 cm. Det kan väl i alla fall inte vara honor av röd rubin båda två?


    Hälsningar
    Ditte






    Hälsningar
    Ditte



    http://w1.570.telia.com/~u57007739/
  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Som alltid när det gäller Aulonocara honor så är de ganska färglösa.
    Det finns fägranna exemplar men är sällsynt.

    Här är bilder på en "Röd Rubin" hane
    Denna webbplats är till salu! malawisee.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, malawisee.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


    Här finns en bild på en Aulonocara sp. Red Rubin, här skymtar också en hona i bakgrunden.


    Hittar dock ingen bra bild på en hona just nu, men jag skall kolla igenom Ad konings senaste CD rom skiva om det finn något där så återkommer jag om inget annan kommer med ett inlägg.


    MVH
    Daniel


    Kommentar

    • diskus
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 276

      #3
      Hej Ditte,

      Jag odlar lite Röd Rubin och bilderna som du ser i Daniels inlägg visar tydligt skillnaden på utfärgade Aulonocaror.

      Att redan vid 4-5 cm tydligt se skillnad kan vara svårt.
      Men jag upplever att Röd Rubin färgar lite tidigare än andra Aulonocaror.

      Mina yngel drar jag upp i ett 250 liters och de mest
      dominanta ynglen börjar färga om vid en storlek av ca 4 cm.
      Om jag då flyttar dessa dominanta yngel till ett annat akvarium så börjar nästa hanne att färga (från att ha varit väldigt lik en hona)

      Mao: Om den ena är en hanne så borde den nu få möjlighet att färga när din "alfa hanne" har dött. Så det är bara och vänta och se.

      Lycka till



      Björn H
      Lite diskus, mal & malawi bilder
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

      Kommentar

      Arbetssätt...