Ställning till yngelakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Ställning till yngelakvarium?

    Håller på att fundera på hur man ska lyckas övertala sambon om nyttan med ytterligare yngelakvarium i lägenheten.... När jag bar in det sista karet fick jag lova på heder och samvete att det var det sista akvariumet jag skulle bära in.
    Jag har nu 1st 450L, 1 st 200L och 2 st 50L yngelkar men mina fiskar ynglar av sig i en rasande takt och man vill ju spara alla möjliga arter...

    En tanke är att bygga/köpa någon slags ställning så att man kan ha två 50 liters och ett 100 liters yngelkar (alternativt 2st 100 L) kar på höjden. Med den lösningen så har jag ju egentligen inte fler kar, bara ett högre. Det tar ju i alla fall inte upp speciellt mycket mer golvyta, vilket jag tror är motargument nr 1 från damen

    Frågan är...hur fixar man enklast denna ställning?
    Jag är ingen Martin Timell så jag snickrar nog helst inte ihop något
    med tanke på vad konsekvenserna skulle kunna bli med ett haveri på 200 liter vatten. Dessa alu-ställningar som akvariebutikerna kör med, var kan man köpa dessa och hur pass dyra är de isf?
    Finns det andra lösningar som pallar vikten som är bättre/billigare?
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Jag köpte en ställning avsedd för ett 720-litersakvarium och byggde ihop på högkant. Fick såga lite och köpa till 2 extra aluminiumknutar. Fick in 6 st 50-liters.

    Delarna finns lösa att köpa men det blev mycket billigare att köpa en begagnad ställning.

    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #3
      Varje ciklidbok med självaktning borde ha ett kapitel om retorik - just att övertala är en nog så viktig del av hobbyn...

      Det finns hyllsystem i butiker för hemmafixare som klarar ganska ordentliga vikter. Kolla Clas-Ohlson, Jula, IKEA, Rusta etc.

      Håller man koll på annonser så ser man att det är ganska ofta det dyker upp olika ställningar som odlare har använt, ofta med tillhörande kar, för ganska lite pengar.

      Jag frågade en gång en akvariehandlare var man får tag på sådana ställningar som de använder, och han sade att de bygger sina själva, och att de gärna bygger åt kunder också. Har man rätt verktyg så är det inte många minuters arbete att bygga en aluminiumställning med knutar, så det behöver inte bli så dyrt, om nu inte den som bygger försöker ta ut en fet vinst.
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • aquanord
        Användare
        • januari 2005
        • 373

        #4
        Ok, tack för tipsen!
        simma lungt...
        ------------------------
        www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
        Umeå akvarieförening
        ------------------------

        Kommentar

        • daniel60
          Användare
          • mars 2003
          • 527

          #5
          Visst blir det dyrare med en specialgjord aluminiumställning än med en hemmasnickrad träställning - men de justerbara fötterna förlåter allt. I alla fall för oss i gamla, vinda hus.
          Billigast är en lagerhylla, fast såna brukar varken vara stabila eller snygga.
          Jag har 3x210 liter (100x60x35) i en aluställning, och den är - peppar peppar - hur stabil som helst. Varför inte dra till med tre burkar på höjden?
          mvh Daniel
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Jag har också använt begagnade ställningar för större kar för att bygga ställningar med. Så länge man har lite material och förmåga att kapa 90 grader fixar man det utan problem. Jag tror jag fick betala ca 400:- för ställningar så det räckte till 3 x 80-liters, och då blev det en massa knutar och fötter över till nästa projekt.
            Tony Englund

            Kommentar

            • aquanord
              Användare
              • januari 2005
              • 373

              #7
              Jo, det var tre burkar på höjden jag hade tänkt men jag förklarade nog luddigt.
              Min tanke var att stapla mina två befintliga 50 liters burkar och ett nytt 100 liter på höjden (alternativt 2 nya 100 liters om ekonomin tillåter). Jag har spanat runt lite på tidigare nämnda företags hemsidor efter lagerhyllor och det närmaste jag kunde hitta var denna:


              Den tillåter dock bara max 80kg per hyllplan så den är nog inget alternativ. Det blir nog till att försöka sig på att hitta begagnade alu-ställ i alla fall
              simma lungt...
              ------------------------
              www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
              Umeå akvarieförening
              ------------------------

              Kommentar

              • daniel60
                Användare
                • mars 2003
                • 527

                #8
                Har aldrig försökt återanvända gamla aluställningar.
                Är det inte ett h-e att få loss knutarna?
                Är det inte risk att de sitter lite löst andra gången de används?
                mvh Daniel
                Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                Mina fiskar & burkar

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Jag har en vanlig bokhylla av ikeatyp med 4 st måttbestälda 48 liters på höjden.

                  Kommentar

                  • Stefan63
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 192

                    #10
                    Hej!
                    Bjud henne på en romatisk middag, köp smycken och tala om för henne hur fin hon är
                    Jag har själv kollat upp lite. Här är en tillverkare av aluminiumprofiler och som har allt för att bygga upp en ställning,

                    Bauhaus har också ett system med fyrkantsrör, knutar och ställbara ben.
                    För min del blev det att jag beställde en ställning i rostfritt, 25x25mm rör.
                    Lycka till!
                    Stefan63

                    Kommentar

                    • aquanord
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 373

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Stefan63


                      Bjud henne på en romatisk middag, köp smycken och tala om för henne hur fin hon är
                      Det är en kvinna vi pratar om. Sådana där enkla trick fungerar bara på lägre stående djur, typ män

                      Tror ni förresten att JULA-hyllan skulle funka om man körde budgetvarianten med enbart 50 liters kar?

                      Den klarar max 80 kg per hyllplan. Hur mycket kan man räkna med att ett 50 liters kar komplett med vatten, bottenmaterial osv väger?
                      Är man ute och balanserar på det berömda håret då tro?

                      simma lungt...
                      ------------------------
                      www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                      Umeå akvarieförening
                      ------------------------

                      Kommentar

                      • daniel60
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 527

                        #12
                        Ett 54-liters akvarium (60x30x30 i 6 mm glas) väger 10 kg tomt. Det blir runt 60 kg totalt med vatten nästan ända upp och en tunt lager grus.
                        Frågan är om akvarierna klarar att hyllplanen sviktar litegrann, vilket jag misstänker att de kan göra. Råkade ut för just det i en hemmabyggd ställning, och flera akvarier började läcka direkt.
                        Då verkar det säkrare med ett hemmabygge med stadiga stolpar, försänkta träreglar (så att de inte hänger på skruvarna) och hyllplan av målade, 22-millimeters MDF-skivor.
                        Eller en aluställning. Det finns fyrkantsrör som ser ut som ett "P" och klarar mer belastning.
                        mvh Daniel
                        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                        Mina fiskar & burkar

                        Kommentar

                        Arbetssätt...