små vita prickar på splendidan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pirran
    Användare
    • december 2004
    • 186

    små vita prickar på splendidan

    Nu när jag äntligen fått tag på dessa fina petenia splendida ser jag att helt plötsligt har en av dom fått små små vita prickar mest på fenorna men även ett par på kroppen. de är som små knappnåls huvuden och sitter rätt så lika fördelade på fenorna och de ser ut att vara lite upphöjda någon som har en ide om vad det kan vara? funderar på svamp eller vita prick....
    pirran
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    Troligt vis vita prick. Salta och spring till din närmaste akvarieaffär och köp medecin
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #3
      pirran: Du säger som knappnålshuvuden, menar du till utseendet eller storleken?

      Kommentar

      • pirran
        Användare
        • december 2004
        • 186

        #4
        knappnåls huvuden till storlek menar jag. Om jag saltar i dag hur mycket i 210l? ska det vara extra, jag brukar ha i 3 tsk per vattenbyte av reimin cichlids salt tror jag det heter. vore väl önskvärt att salta nu på direkten kan jag tänka mej.
        pirran

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Läs denna, där står det hur mycket salt man ska ha i när man ska bota vita prick..(upp till 1dl per 100 liter vatten)

          Kommentar

          • pirran
            Användare
            • december 2004
            • 186

            #6
            okey har nu saltat och höjt temperaturen till 28 grader ska ha i medicinen också, köpte HS ichtocell där står att man ska ta bort all absorberande filter matriel innebär det även skumgummit i pumpen eller är det bara om man har kol mm
            pirran

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Det GAR bota vita prick med salt, men det ar inget att rekomendera. Kop medecin. Eftersom att organismen som fixar pricken punkterar huden nar den lamnar fisken sa ar det bra med salt (hjalper fisken med saltbalansen). I lanken i FAQ-en sa star det mer (det ar jag som skrivit det mesta i FAQ-en om salt om nagon undrar).
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #8
                Prickar stora som knappnålshuvuden? Låter inte som vita pricksjukan. Har haft liknande "prickar" och det hjälpte med enbart salt, ganska mycket under en veckas tid. Lasse på Sandby ciklidhobby påstod att det var någon form av virus och han testade alla möjliga mediciner, men de hjälpte inte. Han menar att det räcker med salt och att fiskarna blir immuna mot mot virusen.

                Gör först ett vattenbyte, tilsätt rejält med salt (ca 2-3 dl/100 liter vatten, men inte allt på en gång) och låt det vara i under en veckas tid, byt en del vatten efter det.

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 1133

                  #9
                  Då tackar vi för det Ola! FAQen äger!
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • pirran
                    Användare
                    • december 2004
                    • 186

                    #10
                    nu såg jag att prickarna på splendidan har börjar försvinna lite efter att jag tillsatte salt och höjde temperaturen, men nu har det blommat upp på boucortin så jag hade i medicin också, det skadar ju inte att försöka. prickarna är lite upphöjda om man kollar ordentligt och de sitter främst på fenorna och lite på ryggen.
                    hjälper inte medicinen så får jag väl fortsätta att salta det verkar ju bra. hoppas nu bra att det försvinner det aldrig roligt med sjuka fiskar. de verkar inte var påverkade av prickarna de äter och simmar som vanligt.
                    pirran

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #11
                      citat:nu såg jag att prickarna på splendidan har börjar försvinna lite efter att jag tillsatte salt och höjde temperaturen, men nu har det blommat upp på boucortin så jag hade i medicin också, det skadar ju inte att försöka. prickarna är lite upphöjda om man kollar ordentligt och de sitter främst på fenorna och lite på ryggen.
                      hjälper inte medicinen så får jag väl fortsätta att salta det verkar ju bra. hoppas nu bra att det försvinner det aldrig roligt med sjuka fiskar. de verkar inte var påverkade av prickarna de äter och simmar som vanligt.
                      Om det är sådan virusinfektion som jag tror att det är dröjer det ett tag innan prickarna försvinner, men fiskar kommer inte att påverkas speciellt. Det är bara att salta på.

                      Kommentar

                      • pirran
                        Användare
                        • december 2004
                        • 186

                        #12
                        ja jag har nu kollat allt tom nitrit och ph för säkerhets skull. allt verkar ok ph kanske något högt annars inget. boucortins prickar är borta och nu har min cuba ciklid hona fått vita hinnor på ögonen som om hon skadat sej man jag tror det har att göra med det andra. jag gör ett 50% vattenbyte och saltar och hoppas...
                        pirran

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          pH nagot hogt? Hur hogt da? Nio?
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • pirran
                            Användare
                            • december 2004
                            • 186

                            #14
                            japp det så ut att vara närmre 9 , jag bytte vatten och tog bort alla kalk stenar så får vi se...
                            pirran

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Om pH ar nio sa sanker kalk snarare pHt till 8.6 (eller om det var 8.3).
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...