Gelatinet i räkmixen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille_Pe
    Användare
    • september 2002
    • 121

    #31
    Nä jag har heller inte sett eller hört talas om bieffekter av gelatin, men tänkte att om nån annan har erfarenhet av nåt annat så kan det ju vara intressant att få höra mer om det.
    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #32
      Jag tycker man märker stor skillnad hur skitigt rutor och pump blir vad det gäller mängden gelantin.
      Har man en mix som smular så tycker jag att man ska stänga av pumparna annars är risken att man matar dom istället.
      Men egentligen vad gör det att det smula efter 10min är vattnet klart igen

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #33
        Hej!

        Jag kör inte med gelatin, jag har provat men jag märkte aldrig någon skillnad på konsistensen. Jag vet inte om jag gjort fel eller inte.

        Enligt min mening ska man undvika att värma räkmixen. Värmen gör att näringsvärde och hållbarhet snabbt försämras. Givetvis måste råvarorna tinas och mixas men sedan bör de frysas in så snabbt som möjligt.

        Jag lägger bara en knapp deciliter i varje 3 liters fryspåse, sedan mosar jag ut det så att det täcker ca 2/3 av påsens yta. Då blir det bara ett 3-4 mm tjockt lager av räkmix som är mycket lätt att bryta i lagom bitar. Dessutom går infrysningen snabbare om det är ett tunnt lager.

        Mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #34
          Hej.
          Får ni inte gelantinet att stelna har ni gjort två fel.Först måste ni smälta gel. och värma mixen till ca 30gr.Och det blir den när ni kör assistenten.Blanda väl.
          Själv så har jag kvarn och maler allt 4 gånger.1/2kg.räkor är halvfrusna i början,50gr.torsk,250gr.ärtor,250gr.broccoli,2/3brk.musslor(kon.),1 klyfta vitlök,torrfoder,vitamin och spinnula + gelantin.
          MVH Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #35
            Hej!

            Jag är som sagt skeptisk till att värma mixen till 30 grader. när jag kör mixen i hushållsassistenten blir den deffinitivt aldrig varmare än 20 gader.

            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #36
              Hej.
              Vi kan ta ett ex. som rökning av fisk.Varmrök är över 55Gr hållbarhet en vecka i kyl.Kallrök är en temp.som aldrig får gå över 30gr.hållbarhet nära nog obegrensad.Det är ju samma princip när man röker kött.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Taco
                Användare
                • oktober 2004
                • 64

                #37
                Är det inte dags för en omröstning på startsidan? Hur många tycker att man ska ha gelatin (eller agar agar)? Hur många tycker inte det?

                Personligen har jag slutat för länge sedan. Det går precis lika bra utan. Jag har också testetat ägg, banan och fiskfärs.

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #38
                  Jag har också slutat med gelatin för länge sedan. Laxfoder binder också fast kanske inte lika, men det är näringsrikt vilket kan vara positivt för fisken, men negativt ur algsynpunkt. Gäller att ha bra filtrering.

                  Kommentar

                  • discusred
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 851

                    #39
                    Själv använder jag inte gelantin, eller något bindemedel. Har man mycket rötter i karet och många malar som inte är så glada för att äta alger och är skygga, så tycker jag att när räkmixen söndrar sönder lite lättare är till stor fördel. Som Hypancistrus malarna är ju inte precis kända för att ta för sig eller komma fram till matställerna, då är perfekt när räkmixen söndrar sig på botten och kommer in bland rötterna så dom kan äta i lugn och ro.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...