Kraterbyggande malawis!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Kraterbyggande malawis!

    Jag tänkte ställa mig in lite hos tjejen och ev skaffa några malawis som hon faktiskt gillar. Eftersom jag gillar sandciklider och såg ett klipp från malawinsjön på discovery där en fin hane(tror det var en alonucara) försvarade ett ganska rejält stort sandslott så tänkte jag att det kanske kunde vara ngt. Är det någon som har några tips på sandslotts byggare från malawisjön? Helst då inte copadochromis.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    right, calle börjar kolla lite på de riktiga fiskarna. Som sagt så finns det copadichrmisar som bygger sandslott och sandkratrar. Då tänker jag väl mest på copadichromis azureus som ären mycket vacker ciklid. som manmet påtalar så är den azurblå, vissa populationer har vit söm i ryggfenan (eller så har alla det).

    De Aulonocaror som är i "sandciklid" gruppen är väl mest då A. aquilonium, A. chitande försvara små gropar i sanden. Dock är jag inte säker på om den gräver dem själv eller utnyttjar befintliga gropar grävda av copadichromis och liknande. Aul. Chitande är inte den lättaste aulonocaran att få tag i, jag har försökt i tre år utan att lyckas. Sen finns där flera varianter också, så att hitta rätt sort är nog det svåraste.

    Så, mitt tips för ditt 325 är en liten grupp Copadichrmis azureus som verkar vara en ganska snäll ciklid. medinnevånare kanske en trio Aulonocara chitande (om det går att få tag på) eller kanske en trio knallgula Aulonocara baenschii som enligt mig är den vackraste av de gula aulonocarorna.

    Då dessa två arter kommer att vara alldeles för få i ditt akvarium (2 grupper med 3-5djur i varje kan generera lite aggressioner) så bör du satsa på ytterligare en art. Ett hett tips är Placidochromis electra som är en snäll sandciklid. Ett annat tips är Protomelas sp. steveni taiwan som är mycket vackra. De är en aning dyra och jag har sett priser på mellan 100 och 200kr/st för djur på 6-8cm.

    Vi får ta en liten turné till Tomelillas malawishoppar och se vad de har att erbjuda, de brukar ha hyfsade priser och bra kvalitet på fisken. Jag själv är ju på jakt efter en ny aulonocara och några protomelas taiwan red till mitt haplis-akvarium.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Lethrinops furcifer

      Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu


      Tramitichromis intermedius

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        Mina intermedius byggde aldrig nå't bo men de lekte aldrig iheller.....kanske dags att skaffa några sådana igen =)
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Sådana här Malawis gör att jag får ett enormt sug efter Malawi igen...skit också Calle!!

          Kommentar

          • Hank
            Användare
            • april 2002
            • 1321

            #6
            citatådana här Malawis gör att jag får ett enormt sug efter Malawi igen...skit också Calle!!
            Man har väl alltid minst en balja igång med malawi hemma!?
            /#378 Hank
            Zoonen:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

            NCS medlemsbilder:
            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • januari 2003
              • 3368

              #7
              He he detta försöka med malawis igen är ett substitut för att ställa sig in hos tjejjen. Hon tycker malawis är fina och då kan jag ju passa på att slänga upp ett kar till som jag snyggar till med en bakgrund eller moduler. Samtidigt kan man ju passa på att sälja yngel som en liten extrainkomst till foder osv. Tack för alla snabba svar och tips.

              Jag fick ett tips på Nyassachromis, Lethrinops, Taeniolethrinops arterna. Är det ngn som känner till dem?

              Mvh Carl
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                Jag har sett dem och vissa nyassachromis är väldigt vackra, dock är de inte ofta importerade. De få gånger de importerats har priserna inte varit att leka med.

                Om jag vore du skulle jag leta på Stoby akvarieaffär, Nol (om du åker dit), de båda tomelilla-affärerna och kanske den nyöppnade danska akvarieaffären i Malmö.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Jens Netteberg
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 67

                  #9
                  Har jag missat något eller? [?]
                  Fjärilscikliden, Vilken är den nyöppnade Danska akvarieaffären i Malmö?
                  Ber om ursäkt för om jag gled ifrån ämnet.
                  /Jens
                  ------------------------

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    http://www.cichlide.se/ denna adress fungerade för någon vecka sedan men nu fyngerar den inte alls.

                    Jag skall leta upp annonsen som vart på cichlids.dk. Det verkade vara mycket inriktning på Vf Malawi från Stuart Grant. Men jag vet inmte vart den ligger eller om den öppnat riktigt än, deras hemsida fungerade i början i alla fall.

                    Länk till anonsen: http://www.cichlids.dk/annoncer/vis/1314/
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Jens Netteberg
                      Användare
                      • mars 2005
                      • 67

                      #11
                      Verkar spännande. Hoppas det kommer igång.
                      /Jens
                      ------------------------

                      Kommentar

                      • Belgarath
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 584

                        #12
                        Får man fråga Hr. Cute varför inte Copadochromis ? Får ju säga att en drömmix här skulle ju vara P. sp. "Steveni Taiwan" Taiwan Reef och C. Virginalis "Fire Crest" Vilken häftig färgkombo i baljan.

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          Det finns ju faktikt lite mindre copadichromisar än de biffiga 25cm bestarna =) C. trewavasae blir bara runt 14cm max. storlek, troligtvis är det fler som inte blir så stora, har inte med mig Malawi-boken på jobbet =)

                          vad jag vet så finns där inga Aulonocara som bygger sandslott så du har nog sett någon liknande art av copadichromis/protomelas/lethrinops/nyassachromis och så vidare.

                          Satsa på en copadichromis (ex. azureus), en lethrinops/nyassachromis och en Aulonocara (ex. baenschii) så har du ett grymt akvarium!
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 3368

                            #14
                            Tack Jonas .. det var mina tanke ungefär .. att de blir biffiga.

                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Belgarath
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 584

                              #15
                              Precis...Fire Cresten blir 10-12 cm, perfekt i ett 325

                              Kommentar

                              Arbetssätt...