Aquatic nature excel, alldeles för smaskigt..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Aquatic nature excel, alldeles för smaskigt..

    Kom hem igår glad i hågen med en stor förpackning Aquatic nature excel pellets. Jag slängde först i en halv näve i CA/SA-karet och där blev fiskarna som tokiga. Jag har aldrig sett synspilorna och påfågelcikliderna få i sig så många pellets på så kort tid. Jag har tidigare i princip bara kört med diverse koifoder i kombination med räkmixen och de fiskarna är ju inte speciellt kinkiga på mat men det verkade som att de gillade fodret skarpt i alla fall.

    Sedan gick jag över till malawikaret och pytsade ner ett gäng pellets där med och där blev det kaos !!!
    Det var som att man tittade ner i en gryta med stormkokande vatten.
    Fiskarna var helt galna i det nya fodret. Tyvärr visade det sig att det kanske var lite FÖR gott.

    Vad som inte var så kul var att de två honorna av Placidochromis sp."phenochilus tanzania" (som jag har väntat evigheter på att få lek på med en otroligt snygg hanne och äntligen lyckats) som tuggade blev så exalterade av det nya fodret att de spottade ut alla ägg för att kunna vara med på matfesten.Äggen blev ju förstås uppätna på nolltid så där gick drömmarna om två fina kullar på denna fisk upp i rök för denna gången.

    Hur vanligt är att honorna spottar ut äggen för att istället äta egentligen? Det är ju första gången de lekt så man får ju hoppas att det är nybörjarfel från honornas sida. Nästa gång tror jag att det blir flytt av honan direkt när jag ser att hon tuggar.

    edit: doh! kanske skulle ha lagt den här tråden under afrikanska ciklider istället...
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    flyttade den dit!
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      citat:Hur vanligt är att honorna spottar ut äggen för att istället äta egentligen?
      Vanligt. Om det ar mojligt sa ska man lata bli att mata.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      Arbetssätt...