AKUT bygghjälp...grund...lekastenar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tli0817
    Användare
    • mars 2004
    • 207

    #16
    okej, då måste jag fixa ett liggunderlag under bänkskivan mot lecablocken då. Just nu har jag jobbat febrilt ute på trätekniken och hyvlat/slipat till 7 olika kilar. Nu står alla staplar i stort sett vattenpassade till varandra, förutom dessa furu-kilar(som är nån cm mindre än lecablocken för att synas mindre) så har jag på vissa ställen höjt till någon kant med en liten mm av kartong.

    funderade på det där om frigolit eller liggunderlag mellan lecablocken och bottenskivan, visst borde jag kunna klippa till ur ett liggunderlag 7 bitar i samma storlek som lecablocken? sen mdf:en och friggoliten..

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #17
      citat:funderade på det där om frigolit eller liggunderlag mellan lecablocken och bottenskivan, visst borde jag kunna klippa till ur ett liggunderlag 7 bitar i samma storlek som lecablocken? sen mdf:en och friggoliten.
      Låter som en bra plan.

      Det blev mer jobb och tog längre tid än du trodde, men med tanke på konsekvenserna av ett stort sprucket akvarium så är det värt det många gånger om. Jag hoppas dina skolkompisar kommer hinna se karet i färdigt skick innan de går på sommarlov, men annars får du trösta dig med att en massa andra elever kommer få njuta av det under flera år framöver!
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • tli0817
        Användare
        • mars 2004
        • 207

        #18
        Verkligen=)) Känns bra att kunna få lämna något speciellt spår efter sig!

        Detta ser ut att faktiskt bli riktig grymt=) Skolan har ju pröjsat för alla prylar jag kunnat önska mig. Kan säga att de 4 aqua rören gav ett grymt ljus, har aldrig haft så många lysrör i ett akvarium. Ska lägga ut bilder så fort jag fått upp det!

        En sak till, att jag använder kartong runtom kilarna på vissa ojämna lecablock gör väll inget? tänkte om den typ multnar upp el nått efter flera år, men är ju så små delar..

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • oktober 2002
          • 985

          #19
          Om du nu har tillgång till en verkstad och lite blandat material, vilket du verkar ha, så skulle jag byta ut kartongen mot stålplåt eller aluminiumplåt. Dels trycks de inte ihop under vikten, dels förändras deras egenskaper inte så lätt av vatten.
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • tli0817
            Användare
            • mars 2004
            • 207

            #20
            Jo, material och verkstad har jag. Jag kanske gör så ändå, lika bra.

            mvh//tobbe

            Kommentar

            • Jax
              Användare
              • februari 2005
              • 13

              #21
              Har precis satt igång mitt nya 375liters helglas akvarium. Jag har också använt mig av lekablock, men jag såg till att det var i våg redan från början. Jag tror nog det är det ända rätta, troj ej att de anpassar sig även om du fyller det med vatten.

              Kommentar

              • tli0817
                Användare
                • mars 2004
                • 207

                #22
                nu står allt fyllt och med inredning klar, endast värma upp vattnet nån da sen förhoppningsvis några besökare! Har ingen erfarenhet av kallvatten mot glas, men detta vatten ur våran brandpost var SVIIINKALLT och har varit lite orolig hela dagen för spricka, men varför skulle det spricka pga kallt vatten tänkte jag då?, vattnet kyler ju ner resterande glas innan vattnet stiger i ett lungt tempo..aja, hur som hellst står det tätt nu iaf och värms långsamt.

                Blev liggunderlag på varje stapel..mdf:en & sen friggon. Allt var i våg innan akvariet åkte på och alla staplar bar skivan när den låg tom. känns som om jag har världens stadigaste grund efter allt detta plåtklippande,träslipande och vattenpassande!=) Får vi bara hoppas limningen håller åren ut oxå!

                Ska garanterat slänga ut bilder nästa vecka!

                MVH//nybyggar-tobbe! (ps. blir inget fler akvariebyggande på ett BRA tag=)

                Kommentar

                • fredrikr
                  Användare
                  • oktober 2002
                  • 985

                  #23
                  Med det rejäla förarbetet kommer akvariet hålla i många år. Det kan säkert hålla 20-30 år om det inte flyttas någon gång.

                  Ska bli kul att se lite bilder! Vad ska det bli för fisk i?
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Jag har också byggt ställning nyligen med lecablock och jag är väldigt nöjd. Jag hade också en enorm tur att golvet det stod på, samt lecablocken var raka...fick perfekta riktvärden så det var bara att köra på.

                    Jag har lagt en plast från Beijer under lecablocken och akvariet för att skydda golvet ifrån eventuella spill. Det är det enda jag har mellan lecablocken och golvet. I övrigt så har jag en spånskiva på 2 cm samt en frigolitskiva på ca 2cm. Det har fungerat perfekt genom åren och gör det fortfarande.

                    Måste dock säga att jag hade sovit betydligt lugnare förr om jag hade använt leca för länge sedan än att ha kört envist med aluminiumställningarna. Känner mig riktigt trygg nu (peppar peppar).

                    Bra jobbat Tobbe!

                    Kommentar

                    • weeelin
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 105

                      #25
                      Vad är det som gört lecabänken bättre än aluminiumställningen? Har funderat på bygga en leca-bänk i höst...

                      Kommentar

                      • salo
                        Användare
                        • april 2002
                        • 314

                        #26
                        En alubänk funkar ju så att den klarar en massa tryck uppifrån men sidostabiliteten är inget vidare. Jag är övertygad om att jag skulle kunna rasera de flesta kar som står på alubänk med en rejäl knuff. Detta görs inte så lätt om akvariet står på leca eller liknande. Jag har ett 160L på alubänk, det räcker med att putta lite lätt så gungar alltihop medan mitt Juwel (som förvisso är drygt dubbelt så tungt) på träbänk känns helt och hållet stabilt.
                        540 (180x60x50) under uppbyggnad
                        30L Nano under planering
                        Drömmer om ett Nanorev

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Jag har flyttat en del på karets placering och det har inneburit att ställningens justeringsfötter gett med sig. När jag ordnade med akvariet (375L) och fyllde upp det för första gången i nya lägenheten så puttade jag lite i överkant på karet och då satte det igång och svaja otäckt mycket.

                          Jag har en 9 månaders liten kille som nu gärna springer runt i gåstol och kraschar det mesta så då var det absolut inte bra att ha ett svajande kar ståendes i vardagsrummet!

                          Jag hade redan från början ett rakt golv i lägenheten så det var bara för mig att finna fina lecablock son jag sedan ställde upp 3*3 som ställning till karet. Mätte med vattenpass och det var i stort sett rakt hur jag än mätte så för mig gick det hur enkelt som helst.

                          Jag skulle ha använt lecablocken betydligt tidigare, som sagt, då jag varit lite orolig för benställningens styrka en längre stund. Den är starkt nog för att hålla karet, men som salo skriver så känns det inte stabilt alls i sidled.

                          Kommentar

                          • tseppae
                            Användare
                            • mars 2005
                            • 104

                            #28
                            vad är det för mått på blocken man köper å pris??? ska köpa en 720litare med aluminium bänk å jag har en dotter på 10 mån. byggde föra bänk av trä å det vart jakligt stapilt. men om dom är så klena i sidled som ni skriver så vette f om man vågar, det är ju ens barn !

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #29
                              Blockens mått, som jag använder, mäter 15cm*19cm*59cm (3st) och 19cm*19cm*59cm (6st). Jag blandade dessa höjdmått så att det stämde överens med min redan byggda "fejkbänk" av bröstpanel. Höjden blev då 19cm+19cm+15cm=53cm. Karet står 57cm från golvet inkl 2cm spånskiva och 2cm frigolitskiva mellan karet och lecablocken.

                              Jag tror att det kostade ca 250-300kr för lecablocken (hua! vilket minne man besitter*suck*).

                              Om du har en liten tös på 10mån och ska köpa ett 720 så är det nog en riktigt god investering i att se till att bänken är så stabil den någonsin kan bli. Det finns ju inget viktigare i livet än ens familj och barn.

                              Kommentar

                              • fredrikr
                                Användare
                                • oktober 2002
                                • 985

                                #30
                                Där jag köpte lecablock var de i alla fall 59 x 19cm, och fanns i flera olika höjder. Tror mina var ca 25cm höga och kostade 20kr/st. Priset varierar enormt - har sett priser mellan 12 och 60 kr/st för lecablock.

                                Man kan såga isär ett block med en vanlig fogsvans, men när du sågat klart dina block kan du kasta sågen. Och det smular rejält när man sågar.
                                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                                Kommentar

                                Arbetssätt...