L-046 yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nisa
    Användare
    • februari 2005
    • 11

    L-046 yngel

    Hej,
    vad är ett vettigt pris på 0-46 yngel som är
    3 mån gamla och 2.5 cm ??
  • Belgarath
    Användare
    • februari 2005
    • 584

    #2
    Bor du nära mig är hoppas jag att du är billig

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      hmmm...eftersom yngel av l-046 inte direkt är lätta att få tag i och l-046 är på exportstopp i några år framåt så tror jag att du nog får betala det pris som säljaren begär.

      Skall du sälja dem hoppas jag att du kommer fram till ett skäligt pris som speglar artens ovanlighet men ändå gör det möjligt att en seriös mal-odlare kan få tag på 10 exemplar till en lekgrupp utan att behöva ta lån på huset

      Arten behöver bli odlad i större utsträckning än den görs i nuläget så i vilket fall som helst så hoppas jag att målet i slutändan är att ynglena blir till ännu en lekgrupp så att vi till slut kan börja se denna underbara fisk i akvarieaffärerna igen.

      Då har man predikat färdigt för idag
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • december 2004
        • 1324

        #4
        500-1000 kr tror jag är ett rimligt prisintervall att förvänta sig.

        Kommentar

        • Mcoist
          Användare
          • oktober 2003
          • 154

          #5


          Skulle snarare tycka runt en 500 stycket vid flersköp och något dyrare för enkelsköp.
          1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Snarare? Jag tycker snarare vi låter överens.

            Kommentar

            • drd
              Användare
              • december 2004
              • 1112

              #7
              Skulle inte sålt mina 5 för 2000:- styck ens och då snackar vi 2 vuxna ( 1 par) och 3 som är 7 cm.

              //Matte
              // drd

              Nu med ännu fler malar.......L046 igen

              Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
              Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

              Kommentar

              • Mcoist
                Användare
                • oktober 2003
                • 154

                #8


                Nehe men det är antagligen för att du fäst dig vid dina fiskar han frågade vad som var rimligt för upodlade djur vilket inte 2000Kr är meningen med odling är väll att man skall kunna hitta folk som vill köpa ens fiskar om man inte själv skall ta vara på dom såvida jag inte har helt fel uppfattning annars blir man inte rik bara fattigare pågrund av köp av extra kar.

                1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • april 2003
                  • 1888

                  #9
                  Tycker minst 1000:- är rimligt för 2,5 cm yngel, finns ingen som helst anledning för dig att vara billig när det gäller denna art!


                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • Christer T

                    #10
                    Det som är rimligt är helt enkelt det någon är beredd att betala. Om det är du som ska sälja så kan du ju alltid försöka med 1000-1200 kr/st. Hittar du ingen som är intresserad så är det för mycket. Jag skulle själv vilja ha några men för mig vore det ett för högt pris, är inte tillräckligt sugen för att betala så mycket.

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Hm,kostar de inte typ 900-1500 spänn VF?? Har aldrig hört ungel från VF för dyrare än 50% av VF-priset.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        e nog svårt få tag i vf om dom är under exportstop

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          är det du som skall sälja så anser jag att du hellre bör sälja dem till ett bra pris till en som kommer att odla på dem än att dra igång med fantasisummor bara för att tjäna pengar.

                          Skall du köpa så anser jag att du bör betala det som säljaren begär. Vissa priser i denna tråd låter som rena fantasisummor, de som är duktiga mal-odlare är oftast inte folk med 50 000kr ut i månaden som man skulle behöva för att få råd till det som vissa i denna tråd har fått för sig att det skall kosta.

                          I dagens läge är L-046 inte en fisk man köper för att ha som show-fisk, den är en art som folk måste odla för att den skall överleva i hobbyn!! Vi får inte förstöra en hel arts utbredning i hobbyn bara för att en rikeman skall kunna visa upp att han köpt en randig fisk för mycket pengar.

                          Sälj yngel till seriösa mal-odlare, de som vill ha få exemplar skulle jag vägra att sälja till om jag haft l-046. Bygg upp en stabil stam, byta yngel med andra odlare så de olika blodslinjerna blandas och blir starkare!
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Bosse.J
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 205

                            #14
                            Håller med Fjärilscikliden.
                            Och erkänner samtidigt att jag är grymt sugen på den lille randige rackaren..
                            1000-1500 Kan jag tänka mej att betala. 5000 för fyra är ju ett bra pris.
                            Bosse.J

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #15
                              Om jag skulle odla på L-046 skulle jag förska få tag i tio exeplar. Det betyder mellan 10-15000 kronor för den gruppen??

                              Så resonerar väl inte de som odlar L-046 i dagens läge, att det skall vara dyrare att köpa 2,5cm yngel än de VF vuxna som gett de yngel man köper?

                              När jag såg l-046 i handeln sist (för ett o ett halvt, två år sen) så kostade dem ca 800kr/st, vf på 7cm. Varför skulle då 2,5cm yngel idag kosta 1000-1500kr?
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...