Hur känslig är Golden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Hur känslig är Golden?

    En till Golden dog i helgen, så nu har jag 3 kvar. Funderar på att låta resten vara, eller köpa in fler. På ngt ställe (Leasing tror jag) sade man att Golden är en alltför snäll fisk, och därför tynar bort om den delar yta med tuffare Mbunas (i mitt fall Hongi, Maingano och Rödzebra).

    Från annat håll fick jag höra att de hade en avelgrupp med VF Golden tillsammans med en än mer aggressiv Malawi (minns dock inte vilken).

    Vilka är era erfarenheter?
    Golden är väldigt vacker, men känns dumt att satsa på dem om de fortsätter att dö (om orsaken är "snällhet" dvs).
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Det är svårare att lyckas med ett Malawikar med arter med olika aggresivitetsnivå, och det är det du har här.

    Om dina Golden är magra så kan det ju vara att de inte får tillräckligt med mat. Prova att mata mycket på ett ställe i akvariet och betydligt mindre på ett eller två andra ställen, beroende på akvariets storlek. De fiskar som är så tuffa att de kan hålla sig framme i konkurrensen kommer troligen äta där det finns mest mat, och då kan de svagare fiskarna komma åt att äta där det finns lite mindre mat.

    Även om du gör så här, får du vara beredd på att de svagare fiskarna kanske inte växer lika fort som de andra, men de kan i alla fall må bra.

    Ett annat problem är att dina Golden kan bli stressade av de tuffare arterna, och det kan du delvis motverka genom att ge dem massor av gömställen. Hur du än gör så är mixning av olika aggresiva arter knappast idealiskt.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Miko

      #3
      Jag har ett gäng golden tillsammans med bl a hongi och demasoni och det går hur bra som helst. Dom äter och växer bra. Upplever heller inte att dom blir undertryckta av de andra arterna. Men arterna i denna burk köpte jag in ungefär samtidigt och de har fått växa upp tillsammans och det gör nog att det funkar så problemfritt som det gör för mig?

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Labidochromis caeruleus är kända för att lätt tyna bort. Det är svårt att mata dem runda om man säger så. Vad det beror på kan man ju fundera på, men en förklaring kan vara att nästan alla golden som finns i Sverige är avkomman från några få som importerades för länge sen. Det har kommit in lite nytt vilt på senare år, men ofta har golden svaga gener.

        Jag har mina golden med aulonocara, så lugna är de. Det är inte så bra att blanda dem med aggressiva fiskar, speciellt med tanke på att de ändå har tillräckligt svårt att äta upp sig, även om de går själva.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          Ja där ser man....
          Fredrikr: När du säger olika aggresivitetsnivå, antar att du menar att Golden ligger på en och de övriga ligger på en annan?

          Magra är de i alla fall inte. En tidigare var mager. Den flyttade jag till yngelkaret, där den fick vara mer ifred och äta. Tyvärr dog den efter 3 veckor.....

          Tycker jag har hyfsat med gömställen. Tyvärr har jag även en agressiv Hongihane och en "kung" (Rödzebrahane) som alltid utforskar olika gömställen.

          Låter dem nog vara nu om det är som ni säger, och mata så ofta som möjligt. När/om det sedan blir en kvar, kan man ju slänga ner den i bland ynglen 50literslådan. Då blir den kung där

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #6
            Ja, Golden är nog den minst aggressiva Mbunan av alla, medan t ex Maingano är ganska aggressiv. Det är ett stressmoment för Golden att leva ihop med aggressiva fiskar.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • Buckshot
              Användare
              • april 2002
              • 244

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

              Ja, Golden är nog den minst aggressiva Mbunan av alla, medan t ex Maingano är ganska aggressiv. Det är ett stressmoment för Golden att leva ihop med aggressiva fiskar.
              Det är precis vad jag har Golden/Maingano[:0]
              Jag skaffade Golden ett par månader innan Maingano så dom redan var hemmastadda och inkörda liksom.
              Den mest aggressiva är en Goldenhanne och Maingano är inte alls aggressiva men det kanske ändrar sig?
              Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Iodotropheus sprengerae är fisk du med lätthet kan hålla med Golden ifall du får för dig att behålla Golden o byta ut nått annat.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 1133

                  #9
                  Hmm... Det låter som om GOlden är svår att hålla med Röd zebra och hongi. Det va dom och C.moori jag hade tänkt ha ihop när jag köper 375 liters baja i sommar. kommer inte det funka eller? (orolig)
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Det kommer säker funka Nyllet =) va inte orolig du, det är en ganska vanlig kombination det där.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • fredrikr
                      Användare
                      • oktober 2002
                      • 985

                      #11
                      En ensam, pytteliten Hongihanne stressade ihjäl mina 12 Golden. Det var mitt första akvarium och jag var för osäker för att lösa problemet. De hade gott om gömställen, men Hongin kom ju in i alla gömställen. Ganska snart slutade Golden helt att lämna gömställena. Det lilla Hongikräket avlivade samtliga akvariets innevånare, en efter en.

                      Ja, det *kan* funka att hålla Golden med hårdare arter - det beror på miljön du ger dem, på hur just de individer du har beter sig osv. Håll koll på utvecklingen i karet. Om det syns att Golden mår dåligt pga en eller flera individers närvaro, sitt inte med armarna i kors och hoppas att det ska bli bättre (som jag gjorde) utan separera ut bråkstakarna. Sälj eller byt in dem hos din handlare, eller sätt dem i ett annat kar.
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                      Kommentar

                      • mek
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 540

                        #12
                        Har funderat på att flytta dem (Golden) till mitt yngelkar. Kruxet är bara att yngelbaljan är på 50 liter Ok för en firre, men för 3??

                        Kommentar

                        • ltko
                          Användare
                          • november 2003
                          • 16

                          #13
                          Golden tillsammans med t.ex. demasoni funkar bra. Golden med tuffare mbunas brukar inte bli så bra i längden.
                          /Tomas
                          ltko@live.se

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Min erfarenhet om kombinationen av Golden, mbuna är liten. Men något stessigare har jag svårt att tänka mig än Demasoni.
                            I mitt Tanganyika kar svällde en Lepidolamprologus Elongatus VF en Erotmodus hona i ett glufs idag, Fan. Men det var ju inte det saken gällde.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...