Massdöd??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    Massdöd??

    Oki, nu börjar detta gå åt skogen. Det hela började med att 1 Synspilum och 1 Maliculada hane dog på natten mellan fredag och lördag, när jag tände akvariet nu på morgonen så hittar jag även 1 midasdhona, 2 synodontisar, 2 gibbicepsar och 1 anscistrus döda.

    Det enda yttre tecknet är att dom får en grå hinna på sidorna och verkar bli lite hårda, samma sak hände med ytterligare en synodontis för 3-4 veckor sen.

    Vad kan felet vara???
    Har inte kollat vattnet på ett tag, men får väl ta med vattenprov till jobbet o kolla...
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    #2
    Jaha, så var man hemma från jobbet då....
    Tog med vattenprover till jobbet och dom visade absolut inget fel, kanske lite lågt ph( c.a 6,5-7) men det borde inte vara några problem

    Det som vi kom fram till var att det nog är nån invändig parasit eller nåt liknande, vad bör jag göra mer än att slänga i aquamor??

    Kom gäran med tips då även dom överlevande fiskarna börjat svullna upp...

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #3
      Jag körde AquaFuran när jag misstänkte parasiter. Fiskdöden upphörde i alla fall för den gången.
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        Användare
        • september 2003
        • 788

        #4
        Oki, nu har det pågått i 1 vecka utan förbättring, fiskarna har inte ätit nåt, men ej heller dött....

        Ska jag avliva dom så dom slipper plågas eller ska jag chansa på att dom blir bättre??

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Sa har skulle jag gjort om jag hade en okand hudakomma pa firrarna. Byt 1/3 vatten varannan dag och hall i relativt mycket salt, kanske 1 dl per hundra liter akvarievatten eller mer (inte akvariets volym). Har du bara centralare kvar kan du i princip salta hur mycket som helst. Kanske aven nagot mot utvartes svamp och bakterier (kommer inte ihag vilka medeciner men det finns i alla vanliga serier). Har for ovrigt markt att centralare kan fa problem med huden om vattnet ar mjukt och surt.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • mrgreed
            Användare
            • juli 2002
            • 494

            #6
            Är det helt uteslutet att Doviina tagit ihjäl dina andra fiskar?
            Gick inte dem i samma kar och om så är fallet verkar dem vara friska?

            Aquafuran har hjälpt fiskar som jag hade en gång också....d.v.s det hjälpte dem fiskarna som då inte hade fått några symptom att inte bli sjuka..men då var symptomen att magen svullnade upp och sedan dog dem.

            Mvh
            Danne

            Kommentar

            • Mattias Andersson
              Användare
              • september 2003
              • 788

              #7
              citat:Är det helt uteslutet att Doviina tagit ihjäl dina andra fiskar?
              Gick inte dem i samma kar och om så är fallet verkar dem vara friska?
              Japp, Doviina går i samma kar och även dom är illa däran, anledningen till att jag inte tror att det är Doviina som är skyldiga till dödsfallen är att det inte funnits några märken efter bett eller dylikt + att även dom är sjuka och snart kommer att dö...

              Kommentar

              • zekke
                Användare
                • mars 2004
                • 103

                #8
                Sympatiserar med dig, har också mystiska dödsfall, se min tråd om Först Pleco, sen rödzebra. Ingen vettig förklaring till vad som händer

                Kommentar

                • Mattias Andersson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 788

                  #9
                  Känns bara lite tungt att avliva sina favoriter, kommer nog att ta ett tag innan man skaffar Doovii eller nåtannat stort....

                  Kommentar

                  • ZakatH
                    Användare
                    • april 2004
                    • 313

                    #10
                    Nåt skumt i mitt ena kar med, igår va allt frid och fröjd, idag en död tropheops sp. chilumba, en protomelas blablanåt och en fullvuxen rödzebrahona. Hittar inget fel på vattenvärden eller nåt... =(

                    Kommentar

                    • mrgreed
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 494

                      #11
                      Jobbigt!
                      Jag lider med dig:-/

                      //Danne

                      Kommentar

                      • Mattias Andersson
                        Användare
                        • september 2003
                        • 788

                        #12
                        Jaha, nu e även min stora Midashane död.....

                        Bara Doovii paret kvar, men dom ska avlivas snart.....

                        Surt o tappa ett helt kar på detta vis.....

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Jag lider verkligen med dig Mattias! Men ge inte upp än och avliva inte doviina! Salta rejält först och byt vatten varannan dag som Ola sa. Det stora jaguarparet jag hade andades knappt och låg i princip med bukarna upp vid en allvarlig vitaprickepidemi men med hjälp av Olas råd om kraftig saltning så repade de sig på några dagar.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Mattias Andersson
                            Användare
                            • september 2003
                            • 788

                            #14
                            FI: Tyvärr så har jag nu avlivat Doviina. Har redan provat saltning och allt möjligt.
                            Som det var på slutet så flöt dom bara med strömmen i vattnet, rörde inte en fena ens om man peta på dom med håven....

                            Kommentar

                            • Midas_Tom
                              Användare
                              • mars 2005
                              • 809

                              #15
                              riktigt tråkit.. det här!

                              //tom
                              //tom

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                              Kommentar

                              Arbetssätt...