Planer om 400L-Malawi-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin Johnsson

    Planer om 400L-Malawi-kar

    Hej!

    Jag har sedan ett tag blivit allt mer och mer sugen på att återuppta en gammal hobby, och går i tankarna på att ta fram spenderarbyxorna. Tänkte köpa ett Jewel Rio 400 akvarium med alla tillbehör som kommer med. Kanske även en BTN-bakgrund. Som ni säkert förstår kommer det tyvärr att bli ett halvdyrt project, varför jag vänder mig hit för att fräsha upp minnet lite, om allmänna tips och trix om uppstarter.

    Och sen en bra mycke roligare del att prata. Fisk!

    Jag vet inte så mycke om va jag vill ha, men har lite tankar och funderingar. Vill ha mycke olika färger och varierat med arter i mitt kar. Hade tänkt att köpa kanske 6-7-8 ex av 5-6 arter, i storlek modell små¨och låta dem växa. Se lite hur det går.

    Fisk som jag kan tänka mig är Golden, eller Gooldie(kommer inte ihåg namnet, men en klargul fisk med svarta kanter på fenorna), Hongi(en as-snygg aggresiv liten rackare), Johannes, och är dessutom jäkligt sugen på Flavius, om man nu kan hitta den??(Gärna tips och ledtrådar på den punkten, en fisk som jag jätte jätte gärna vill ha). Men om ni har lite tankar, tips och ideér på möjliga artsammansättningar så vore jag tacksam, gärna med bilder också!

    Tack på förhand!

    Martin
  • Mattias Olsson
    Användare
    • september 2003
    • 328

    #2
    Låter bra det där, alltid kul att planera inför ett nytt akvarium! Har själv haft ett Juwel-akvarium och de är både bra och snygga. Jag skulle dock satsa på moduler i ett Juwel 400 eftersom det inte är mer än 50cm djupt och en hel BTN tar ganska mycket plats... dessutom blir det lite bök med mittstaget som måste monteras bort för att få ned en hel bakgrund (men det går ju om man vill såklart).

    Så här kan det se ut med moduler:



    Och så mitt gamla Juwel Rio 300 med hel BTN bakgrund (som jag tyckte tog för mycket plats så här i efterhand):


    Ett tips är väl att planera noga innan du köper något så du inte gör någon miss, och det finns massor av information om du söker här på forumet om pumpar, BTN, ljus, malawi-sammansättningar osv.

    Lyckat till!

    Kommentar

    • Martin Johnsson

      #3
      Men är det inte ganska "meckigt" och svårt att få till det med BTN-moduler, en massa pusslande och annat? Känns också lite dumt om man mot all formodan skulle dabba sig så mycke att man köper helgalet... Dom kost ju endå några hudringar styck... Minst.


      Och dom grejjerna man får med i Jewel-Rio packen, duger dom eller är det "skräp"? En av anledningarna till att jag kan tänka mig å punga ut så mycke pengar på ett möbel akvarium är faktiskt att en hel del prylar ingår, och då vill jag inte behöva byta ut dem... Vore ju onödiga slantar!

      Kommentar

      • Martin Johnsson

        #4
        "Skaru betala för massor med dina BTN-moduler utan att känna för dom så skit i dom.
        "

        Visst känner jag för dem, men jag är en lat människa, varför jag fått för mig att det är enklare med en "färdig" BTN-bakgrund?


        "Du verkar vara Malawi på gång och det blir säkert bra. Vill du impa på tjejen finns det massor av grejer, dom får du höra av dig igen."

        Ehm... Ja? Malawi ska det bli, så småningom. Men det där med å impa på brudar å så e jag inte riktigt med på va du menar(felskrivning??). Men nej, ett Malawikar är inte något hemligt, märkligt raggningsförsök. Inte denna gånger iaf

        Kommentar

        • Nyllet90
          Användare
          • oktober 2004
          • 1133

          #5
          Jag tycker att du ska strunta i Juwel karet och köra ett aluminium kar istället. Dom är mycket billigare och då kan du lägga pengar på filter doppisar och inredning i stället. Jag tycker att det är onödigt med ett möbelkar när det är insidan av karet som man ska se.
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

          Kommentar

          • hanna
            Användare
            • april 2002
            • 118

            #6
            Jag har ett mindre juwel rio (240 l). Sakerna som kommer med har hittills fungerat bra. Doppvärmaren har inte krånglat och ljudnivån hos pumpen är helt ok. Det är ordentligt tilltaget med filterutrymme, men "blåset" hos pumpen är inte riktigt dimensionerat för ett malawi-kar. Däremot har jag för mig att man kan byta ut pumphuvudet mot ett kraftigare redan när man köper karet.

            Och nyllet90: det finns en mycket bra anledning att köpa möbelkar. Det kan vara betydligt enklare att få tillstånd att dra in sådana i lägenheten.
            Mvh Hanna

            Kommentar

            • Belgarath
              Användare
              • februari 2005
              • 584

              #7
              Jag skulle inte blanda Golden, Hongi och Johannii, med 99% säkerhet kommer dina Goldens att tyna bort i ett sånt ilsket sällskap eftersom den är en "vek" Mbuna (läs gärna tråden Hur känslig är Golden som är aktuell just nu). Mina Goldens får stå tillbaka för en Auloncara så..
              antingen letar du efter fler "snälla" Mbunas eller så skippa Golden om du ska ha en agro-blandning.

              Kommentar

              • Martin Johnsson

                #8
                Hanna-> Vad jag har förståt så är blået lite väl lite för Malawi ja, men om man sätter på ett kraftigare pumphuvud på filtret så åker vattnet igenom filtrena alldeles för fort. Och pga plats brist blev det nu ett Rio 300, som jag skall hämta om några timmar, och till det har jag först och främst den vanliga pumpen, och sedan ett eheim ytterfilter soom pumpar 500l/h. Detta ger mig ungeför 1500l/h på 300 liters akvarium men endå så går det ganska "sakta och lungt" i filtrena som får göra sitt jobb.

                Och golden har jag nästan(tyvärr) strykit, eftersom den är lite för vek. Synd, när den e så fin!! Men Flavis, Johanni och Hongi kommer nog att få titta ner. Kanske något annat, Vanglig Röd zebra kasnke? Eller någon RT svart/blå ciklid? Får se... Dröjjer ju ett tag till.

                Och vad som nämt i tråden om benkar respektive möbelkar, så är det en möbel jag är ute efter, inte ett odlingskar, sen så blir prisskillnaden inte allt för stor heller om man köper allt nytt. Akvariumet/bänk m.m. är ju bara delar av kostnaderna, allt annat tillkommer ju...

                Men sen så har jag lite andra funderingar,att köpa "massor" med ungfisk kontra några få, fullvuxna par.(jag vet att det är att föredra 1 hane på ett par honor, men fiskarna odlar inte sig själva på de viset . Hur tror ni att det skulle bli med 4-5 arter om 6-7 ungafiskar respektive 3-4-5 fullvuxna olika par(kanske till och med VF, beroende på vad man kan lyckas hitta)??

                Kommentar

                • mek
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 540

                  #9
                  Tänk dock på exakt vad du vill ha/kombinera! När jag började med Malawi i höstas, var Golden och Hongi två av arterna jag satsade på. Golden är dock en väldigt snäll art. Tyvärr lite för snäll. Mina har dött bort för mig på sistone, vilket bl a kan ha berott på det.

                  Hör mao efter vilka fiskar som kan kombineras innan du slår till. Miljön/omgivningen skall ju (helst) inte bara passa ägaren, utan även fiskarna. Lycka till!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...