Troffeyngel på väg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • waros
    Användare
    • februari 2004
    • 172

    Troffeyngel på väg!

    Halloj, efter många misslyckade försök har jag äntligen fått tre tuggande tropheus honor på halsen!

    En hona är fullvuxen och har en stor och tydlig hakpåse. Jag är osäker på hur länge hon har ruvat, men jag tror det rör sig om en vecka, kanske lite längre. De andra honorna är små och har inte lika tydliga hakpåsar (dessa honor har aldrig tuggat mer än någon/några dagar).

    Nu skulle jag vilja ha lite råd hur jag ska ta hand om den stora honan (i första hand). Jag satte för tillfället honan i en yngelkasse. Jag har ett litet 60 liters kar som jag skulle kunna starta upp och låta henne gå i det. Eller så kan jag låta henne vara i yngelkassen tills hon spottar (och det kan ju dröja allt från 1-3 veckor) och det känns ju väldigt lite plats för henne där.

    Det jag vill undvika är problemen som kan uppstå om hon varit ifrån karet en längre tid.

    Hur skulle ni göra?

    Mvh Ralph
  • Gäst

    #2
    Hej du!! Jag har haft troffar sedan 1978 och just nu har jag IIlangi, och Chilanga vf (dom är till salu). Men, det du behöver göra är att ta ut honan ur yngelbaljan NU. 21 dagar kan man väll säga är normalt men honan håller dom längre om det behövs. Hon ska simma i karet med dom andra, ingen kommer att förpesta hennes tillvaro, iallafall 99 utav 100 gånger. sedan lägger du henne i det lilla karet tills hon spotar. sedan omedelbart tillbaka igen, du kommer inte att få problem med att släppa tillbaka henne, om gruppen är bra och inget specielt händer. Jag har aldrig haft några sådana problem. Hör av dig om du har mer frågor. det finns mycket att lära.

    mvh

    Phil

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      Har nån av er erfarenheter om små stenrösen i "moderakvariet" ?, vissa har positiv erfarenhet och när det är dax att ta upp ynglen demonterar man röset och fångar upp ynglen.
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • waros
        Användare
        • februari 2004
        • 172

        #4
        Tackar för svaren, jo jag lyfte tillbaka honan snabbt så hon går i stora gruppen just nu.

        Men hur gör man om man är osäker på när hon kommer spotta? Kan man vänta tills man konstaterat att hon har spottat i stora karet, och sedan lyfta över henne så tar hon med sig ynglena i munnen?

        Jag tänker försöka bygga upp lite gömställen utifall jag får yngel i stora baljan så kanske några överlever där trots allt.

        Mvh R

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          hej, bra att du släppte tillbaka henne. Ett bra tecken att hon är "redo" är att hon äter lite, matar ynglen faktiskt. Studera nära om 14 dagar osv. Spottar hon i ett litet sten röse så tycker jag att du ska lämna kullen där, två tre stycken klarar sig, och det är roligt när du ser dom första gången, ca 2 veckor.

          phil

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            jo förtusan, vad är det som vi väntar på???

            Kommentar

            Arbetssätt...