Sump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hansh
    Användare
    • november 2004
    • 114

    #16
    ytavrinningsboxar fungerar utmärkt.



    Build your own Acrylic overflow box for your Saltwater Reef.


    //hansh

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #17
      Magnus,

      jodå, jag har sett Jannes variant på riktigt


      Nu har han ju sitt system för automatiska vattenbyten och klarar nog inga större flöden eftersom det bara är 16mm rör han använder. Däremot tycker jag att idén i sig är kanonbra. Om man istället för 16mm gör likadant med tex 32mm eller så slipper man borra i karen osv. Varianten suger precis som du säger under vattenytan, och ytnivån styrs av vattenlåsets höjd.
      Tony Englund

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #18
        OKI, Tony....Du vet något som jag inte vet, så snälla hjälp mig för jag förstår inte. På bilden ser man bara en vattenslang och lite elrör böjt i en loop.

        Om jag tar en slang här hemma och formar den som krumeluren på bilden så suger den tills vattenytan går ner under insuget i karet. Vad har jag missat?
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #19
          Hehe, jag retas inte med dig Magnus . Eftersom "toppen" i loopen är det som sätter ytnivån kommer alltså insuget på röret under ytan. Vill man kan man sätta insuget nere vid botten då ändå toppen på loopen är det vesäntliga.

          Hmm, snudd på omöjligt att förklara i text kanske..

          Tony Englund

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #20
            Det verkar onekligen så. Om malawijanne kunde förklara hur hans system fungerar så vore det bra. Jag har nu testat med ett elrör liknande det på bilden med samma resultat som med rondellslangen, dvs att ytan sjunker tills ytan når insuget. Om det nu malawijannes system fungerar, vilket jag inte betvivlar, så krävs det något mer för att det skall gå.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Leopoldi
              Användare
              • februari 2004
              • 1082

              #21
              citat:
              Hur kan man ordna en pump som pumpar exakt lika mycket vatten tillbaka till karet som häverten suger ner?
              2:Hur hittar man en pump som pumpar exakt samma mängd vatten alltid?
              3: Hur kan man ta hänsyn till att flödet i häverten blir lägre med tiden pga avlagringar i slang/rör.
              Har ingen aning. Blev bara lite sugen på att spåna lite på för o nackdelar.Det var denna bild som fick mig att börja tänka....

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #22
                Jadu, den tror jag på när jag ser den in action.
                MVH
                magnus

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • november 2002
                  • 571

                  #23
                  röret på bilden kommer ju att suga till rörändan är torrlagd oavsett krökar på röret, dom gör varken till eller från, prova med en slang själv.
                  om man gör på det sättet så kommer det att fortsätta tömma burken till man når öppningen på röret vid strömavbrott= mycket vatten på golvet.

                  det finns två fungerande varianter och dom är bottenborrad burk och det är det bästa, det näst bästa är en ytavrinningsbox som också funkar bra för de tmesta och som har en lägre kapacitet.

                  Kommentar

                  • pleco
                    Användare
                    • april 2002
                    • 516

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                    Det verkar onekligen så. Om malawijanne kunde förklara hur hans system fungerar så vore det bra. Jag har nu testat med ett elrör liknande det på bilden med samma resultat som med rondellslangen, dvs att ytan sjunker tills ytan når insuget. Om det nu malawijannes system fungerar, vilket jag inte betvivlar, så krävs det något mer för att det skall gå.
                    MVH
                    Magnus
                    Malawijanne har borrat ett hål i toppen av den andra loopen så akvariet tömms inte och ytnivån styrs av hålets höjd.
                    Jag har variet hos malawijanne och sett hans vattenlås i aktion och håller på att bygga en sump med hävertsystem och har testat vattenlåset litegran och det funkar om man använder små pumpar på ca 500L/T ,för starkare pumpar behövs det flera 16mm rör (vattenlås)ner till sumpen ,32mm funkar inte enlig Janne .
                    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #25
                      OKI, jag förstår nu, tack!

                      Problemet med den konstruktionen verkar vara samma som vid ytavrinngslåda, dvs att strömavbrottet räddas av att häverten bryts, men att det sällan fungerar igen när strömmen kommer tillbaka. Med en nollspänningsskydd bör det dock fungera bra att ha till sump också.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • B-Lunn
                        Användare
                        • april 2003
                        • 47

                        #26
                        Leopoldis ritning blir väl i så fall samma sak som malawijannes princip. Viktigt är då bara att hålet A aldrig får hamna över vattenytan förutom i nödläge (strömmavbrott). Sen får inte sump-pumpen startas förrän man satt igång häverten igen, det blir ju ingen automatisk hävert även om A kommer under vattenytan igen så man får starta upp allt manuellt. Farligt om A råkar hamna under ytan och hela sumpen pumpas upp i akvariet.

                        Kommentar

                        • pleco
                          Användare
                          • april 2002
                          • 516

                          #27
                          Hålet i malawijannes vattenlås är utanför akvariet ... alltså inte under vatten ,häverten är igång så fort sump-pumpen är igång och pumpar upp vatten.
                          ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                          Kommentar

                          • Nyllet90
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 1133

                            #28
                            Nja, sump är nog ganska bra iallafall. []
                            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #29
                              citat:Ursprungligen skickat av pleco

                              Hålet i malawijannes vattenlås är utanför akvariet ... alltså inte under vatten ,häverten är igång så fort sump-pumpen är igång och pumpar upp vatten.
                              Jag tänker och tänker och kan inte förstå vad hålet skall vara bra för, hjälp mig rätt.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              • B-Lunn
                                Användare
                                • april 2003
                                • 47

                                #30
                                Ok, kollade på malawijannes zoon. Där ser man lite tydligare hur systemet funkar. Det är ju en extra krök på utsidan av karet med ett hål i toppen (antar jag). Ganska smart lösning, funkar ju precis som en toa.
                                Förstår inte varför inte detta skulle fungera för 32mm rör, borde väl fungera för alla rör.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...