Gro-lux?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    Gro-lux?

    Hej hej!

    Ska iväg och köpa grejer för 4-rörsrampbygge och jag undrar lite om vilket rör jag ska köpa till? Har nu tre rör liggande, Power-Glo, Flora-Glo, Aquastar. Jag och växterna är rätt nöjda med powerglo + aquastar men jag undrar om det kanske blir ännu bättre med ett gro-lux? Jag vet att de har kapat det viktiga blåa ljuset men det får jag ändå från mitt powerglo. Rampen hamnar över ett växtkar kan tilläggas.

    ska jag helt enkelt köpa ett till "dagsljusrör"?
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    i väntan på Defdac eller tropfrog kan ja säga att myten om att gro-lux skulle vara ett växtrör är sen länge "MYTH BUSTED"
    fish r friend

    Kommentar

    • Christer T

      #3
      Om jag minns rätt så är Gro-Lux som Floura 77 och då är inte det blå ljuset kapat. Det uppfattas dock som svagare än andra rör därför att det innehåller väldigt lite grönt. Gröna växter tillgodogör sig inte grönt ljus utan reflekterar bort det, därför uppfattar vi växterna som gröna. Det mänskliga ögat är känsligare för grönt ljus än för andra färger vilket gör att "växtljusrör" uppfattas svagare.

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #4
        yada yada yada.... Nu svarade du inte riktigt på frågan (är grolux något att ha?) men hursomhelst så skippade jag grolux och köpte mig ännu ett powerglo. Det funkar skitbra! Våldsam fart på bubblorna må jag säga!

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • januari 2005
          • 1042

          #5
          Uppsättninge är nu alltså:
          Power Glo
          Power Glo
          Flora Glo
          Aquastar

          Rören sitter över ett 222 liters och jag måste verkligen pusha på er som är sugna på svåra växter men inte får till det att slänga på fler rör. Enorm skillnad!

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Aquarelle är väl det rör som många anser är bästa växtröret.

            Kommentar

            Arbetssätt...