Färg på Demasoni + lite tips..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belgarath
    Användare
    • februari 2005
    • 584

    #16
    Men det löser man som jarinnen har gjort (och jag ska göra bara handlaren här på orten får hem grejorna till mig). Sätta i en stor "kub" med blå filtermatta istället

    Kommentar

    • HerbieMcflurry
      Användare
      • maj 2005
      • 17

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Tony

      Det samma gäller tyvärr även Fluval 4+. Filtervolymen i dem är nog ännu mindre än i Crystal-filtret då det sitter två st 1-centimeters filtermattebitar i den.
      Men hur kan dom säga på affären att de funkar bra med en sån då?
      Hittar dom bara på för att få sälja eller??

      En förvirrad jon

      Kommentar

      • Chicke
        Användare
        • maj 2004
        • 497

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av HerbieMcflurry

        citat:Ursprungligen skickat av Tony

        Det samma gäller tyvärr även Fluval 4+. Filtervolymen i dem är nog ännu mindre än i Crystal-filtret då det sitter två st 1-centimeters filtermattebitar i den.
        Men hur kan dom säga på affären att de funkar bra med en sån då?
        Hittar dom bara på för att få sälja eller??

        En förvirrad jon
        Den duger, som jag skrev tidigare så tror jag många här på forumet (ta det inte personligt någon nu) bara tänker STOR filtervolym, men ibland kanske glömmer hur viktigt det egentligen är i verkligheten.
        Nu säger jag inte att fluval 4+ är det optimala filtrer för dig, men det kommer duga å fiskarna kommer antagligen må bra.
        /Daniel

        Kommentar

        • HerbieMcflurry
          Användare
          • maj 2005
          • 17

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av Chicke

          citat:Ursprungligen skickat av HerbieMcflurry

          citat:Ursprungligen skickat av Tony

          Det samma gäller tyvärr även Fluval 4+. Filtervolymen i dem är nog ännu mindre än i Crystal-filtret då det sitter två st 1-centimeters filtermattebitar i den.
          Men hur kan dom säga på affären att de funkar bra med en sån då?
          Hittar dom bara på för att få sälja eller??

          En förvirrad jon
          Den duger, som jag skrev tidigare så tror jag många här på forumet (ta det inte personligt någon nu) bara tänker STOR filtervolym, men ibland kanske glömmer hur viktigt det egentligen är i verkligheten.
          Nu säger jag inte att fluval 4+ är det optimala filtrer för dig, men det kommer duga å fiskarna kommer antagligen må bra.
          /Daniel
          ok.. får hoppas de då.
          tack

          jon

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            I affaren saljer de saker som folk koper. Folk vill ha sma natta filter och de vill ha en behallare runt filtermaterialet. Darfor finns bara sadana i affarerna. Vi som hallit pa ett tag vet att filtren fungerar manga manga ganger battre om man slanger bort den dar behallaren och satter pa en filtermattebit istallet.

            Nu har du bara sten och inga vaxter sa det funkar bra, men i ett valinrett akvarium som varit igang ett tag sa maste dessa filter rengoras ett par ganger i veckan eftersom att insugen satts igen. Du far vakta pa att filtren inte satter igen.

            Svar till Chicke: Nej det funkar sakert och visst, det behover inte vara sa viktigt. Men samtidigt tror ju jag att en luftpump med fullt blas har ungefar samma effekt som dessa filter med ynkliga filterbehallare. Skilnaden ar att du aldrig behover gora rent luftpumpen och fragan ar om det inte ar lika bra att slanga ur filtermaterialet i vissa filter da det i princip inte ar mer an vad som racker for att satta igen och fa filtret att bli helt verkningslost.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • HerbieMcflurry
              Användare
              • maj 2005
              • 17

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

              I affaren saljer de saker som folk koper. Folk vill ha sma natta filter och de vill ha en behallare runt filtermaterialet. Darfor finns bara sadana i affarerna. Vi som hallit pa ett tag vet att filtren fungerar manga manga ganger battre om man slanger bort den dar behallaren och satter pa en filtermattebit istallet.

              Nu har du bara sten och inga vaxter sa det funkar bra, men i ett valinrett akvarium som varit igang ett tag sa maste dessa filter rengoras ett par ganger i veckan eftersom att insugen satts igen. Du far vakta pa att filtren inte satter igen.

              Svar till Chicke: Nej det funkar sakert och visst, det behover inte vara sa viktigt. Men samtidigt tror ju jag att en luftpump med fullt blas har ungefar samma effekt som dessa filter med ynkliga filterbehallare. Skilnaden ar att du aldrig behover gora rent luftpumpen och fragan ar om det inte ar lika bra att slanga ur filtermaterialet i vissa filter da det i princip inte ar mer an vad som racker for att satta igen och fa filtret att bli helt verkningslost.
              ok, men finns de någon sida eller nått där man kan se/läsa sig till hur man går tillväga för att göra sig ett eget filter??

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #22
                Äsh... gör inget eget. Du har en fluval 4+ och den räcker bra om du bara gör som de skriver ovan. Gå till affären och köp en bit blå filtermatta som du sedan kapar så att den precis går in i filtret. Släng ut krims-kramset som sitter i från början.

                Du har redan köpt ett nytt filter så jag tycker inte du ska krångla mer... Kör både ditt nya och ditt gamla så kommer det fungera jättebra.

                Mvh

                /Andreas

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  Nu ar ju inte Fluval 4 varldshistoriens yngkligaste filter eller? Det ar det dar som kor 1000 liter i timmen och har en plastbehallare pa kanske 30 x 8 x 8. Det jag tanker pa korde jag med i aratal i plastbehallaren. Nar man har lite vaxter sa far man ta upp det varannan vecka eller sa och ta bort dem fran gallret. Filtret maste rengoras nagon gang per manad. Har man mycket vaxter sa funkar det egentligen inte. Man far ta bort vaxdelar dagligen och rengora minst en gang i veckan. Har man inga vaxter sa kan det nog puttra pa i evigheter. Hursomhelst, jag trottnade pa den eviga rengoringen en dag och satte dit en 30 x 10 x 10 filtermatta istallet. Tar ungefar lika stor plats och behover "aldrig" rengoras. Ett fel forutom att vaxtdelar fastnar i gallret ar att filterpatronen ar for tat sa att skit fastnar pa utsidan och snabbt satter igen filtret.

                  Mitt inlagg var mer ett svar pa varfor inte filtren i affaren ar sa bra som de kunde vara och gnallet handlade mer om vissa nya sma filter med filtermatta i tandsticksaskstorlek.

                  I ciklidboken star det en del om filter, bla hur man tillverkar ett sjalv med pumphuvud och filtermatta. Jag rekomenderar dig att kopa den, men den finns kanske pa biblioteket. Bade forsta och andra upplagan har filterdelen.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • HerbieMcflurry
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 17

                    #24
                    ok, ja jag har inga växter alls, bara massa sten sten sten, så de blir nog inte lika skitigt som med växter som sagt. Jag kör på med de här filteret så länge.
                    Får fixa ihop något bättre sen när de blir större akvarium.

                    Något jag märkte nu med de nya filtret är att de bler mycket mera stömmt i karet. finns de någon regel för hur stömmt vattnet ska vara? eller är de bara att brassa på? Läste någonstans att malawi vill ha lite fart i vattnet. Mina fiskar verkar gilla de nu. dom ligger alla stilla i mitten av akvariumet, emot stömmen å plaskar på.

                    Fler tips/råd är välkommna.

                    Jon



                    Kommentar

                    • jallen
                      Användare
                      • april 2005
                      • 15

                      #25
                      Kan inte kalla mig expert på området men vad jag förstått så ska cirkulationen var minst 2 gånger vatten volymen. Det är ändå i minsta laget och bäst om det är 3-4 gånger vattenvolymen. Tror att desto stärre desto bättre gäller här.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...