Filterkammare i små akvarier...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • augusti 2003
    • 476

    Filterkammare i små akvarier...

    HEJ PÅ ER!

    Jag skall sätta in blå filtermatta i mina småburkar.

    Jag kommer inte att göra en filterficka utan använda hela kortsidan/gaveln för att få så stor yta som möjligt.

    Volymen på karen är 30 liter (nej, det saknas inte en eller två nollor! []) vilket gör att jag vill ha en låg genomströmning.

    Känner du till ngn model med kapacitet på runt 100-200l/h som är litet, billigt och som kan anslutas med slang/rör..?
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    eller så skaffar du en lufpump som driver akvarierna....bara ett tips

    Då brukar det inte vara några problem också slipper du ha så stort utrymme bakom filtermattan. Det enda du behöver är böjda el-rör, luftslangar och syrestenar för att driva akvarierna.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Sicce Micra, Eheim Compact 300 och Project Uno är alla snarlika och fungerar utmärkt.
      Har alla tre modellerna i varsit kar på samma maner som du tänkt ha. Ett kar med ppi 30 och två med ppi 10.
      Alla tre har fungerat utan anmärkningar hittills. Siccepumpens impeller har dock ramlat isär en gång, men det var inga som helst problem med att limma ihop den med Araldit.
      Project Uno tror jag finns i två utföranden, ett som ser ut ung. som ett vanligt innerfilter med ett litet skumplastfilter och ett som ser ut som en "fontänpump".
      http://www.aquaristic.net/AQf10af2c6...,0,0,id4921,,0,

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Jep jag kör en luftpump till 8st 54 litare med matta på hela kortsidan, funkar perfekt!.. Att hålla på greja med pumphuvuden i småkar är lite jobbigt tycker jag.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Ricard
          Användare
          • augusti 2003
          • 476

          #5
          HEJ!

          Trevligt med lite tankar...

          [u]Karon
          - vad har du i dina småkar?
          Tungt belastat? Mkt mat?
          Ang mattan så skriver du om 10 och 30ppi, är det 10:an som är den kraftigaste och den som passar bäst eller vad är din erfarenhet?

          Jag har läst en hel del om flöden genom filtermatta och det finns formler för hur mkt vatten som skall/bör passera för att få optimal biologisk nedbrytning. Har du några tankar om detta..?

          Jag undrar också om ljudnivå på Eheim Compact 300. Låter det/vibrerar det? Är det skilnad på ljud/vibration om man stryper motorn..?


          [u]Fjärilscikliden & Zaphi - jag förstår hur ni tänker med luftdrivna burkar men saken är den att jag skall ha min lilla hylla (http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...710&gid=413547) i vardagsrummet. Då går luftpumpar "fetbort".



          Har ni tips på var jag vänder mig för att få tag i Eheim Compact 300? Jag är student, skall ha fem stycken och kommer gärna billigt undan...
          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Hej Ricard,

            Några tankar bara kring flöde genom filtermatta. Det har ju dryftats förr och enligt Olaf Deters teorier om bakteriers optimala tillväxt så skulle man ha flödet mellan 5-10 cm/s genom filtermattan. I mitt 300 liters kar har jag en filtermatta med pump på kortsidan och flödet är teoretiskt ca 5-6 cm/s genom mattan. Hittills har jag inget som säger emot teorierna, vattnet är kristallklart och alla vattenvärden är perfekta. Akvariet har varit igång i drygt två månader och det syns ingen skit alls på mattan mer än att den mörknat trots hyfsat mycket fisk och växter.

            Om det är applicerbart på dina småkar vet jag inte, men iaf lite input från en f.d. JAF:are

            mvh
            /Hasse

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Jag limmade nyligen filterfack i två stycken 60-literskar med 30*30*5 cm filtermatta 10 ppi. Bakom filtermattorna har jag Eheims minsta filter i compactserien, dom är ställabara mellan 150-300 l/h. Jag har pillat bort reglaget för att ställa cirkulationen med så att de går på max, det funkar perfekt. Jag är mycket nöjd med de mindre pumparna i compactserien (dom stora bullrar för mycket) som är små, tysta och billiga. 12/16 slang passar på utblåset.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #8
                I den första burken har jag guppies, i den andra kampfiskyngel på tillväxt och den tredje går tom ifall jag skulle få tag på Endlerguppies, eller om jag skulle få för mig att sätta kampfiskar till lek igen.
                Guppyburken är blir ju hårt belastad ganska fort, men de är tåliga de små liven. Förefaller att rulla på bra i alla fall. Plockar ut hannarna allteftersom för att lätta på trycket lite grand åtminstånne.
                Försöker tömma och fylla bakom filtermattan för att inte riskera suga upp några yngel och för att inte virvla upp sanden.
                Har strilrör i ett av karen för att sprida vattnet men i det tredje blev det bara en slangstump som står ut en bit och där har det "nerfallande" vattnet spolat upp en krater i sanden så där skall jag också sätta in ett strilrör vid tillfälle.
                Vad gäller effektivitet har jag inte brytt min lilla hjärna, det fungerar bra och med det är jag nöjd. Karen står med kortändorna framåt och filtermattorna blir som bakgrunder. Pumparna går knäpptyst, lite porlande när vattennivån sjunkit lite för mycket bara (har också lite svårt med luftpumparnas ljud ).
                Dom är ganska lika, pumparna. Tänkte att man får väl se om någon ger upp före de andra, men hittills har det inte varit något speciellt allvarligt, bara ett impellerhaveri, men det fixades i en grisblink

                Kommentar

                • Ricard
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 476

                  #9
                  SMART att suga ut vatten bakom mattan för att spara yngel. Den lägger jag på minnet.

                  Ang. utblås så är min förhoppning att kunna ha torv som substrat vilket medför att utströmningen måste spridas i hela karet... Vet inte än hur det skall lösas. Anledningen till att jag vill ha torv är att jag håller killis i dessa kar och vattenkvaliten blir bra med torv. Ett allternativ kan vara alkottar. Vi får se...

                  Någon som har kreativa idéer om att sprida utströmningen maximalt?
                  Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                  Kommentar

                  • Hasse_H
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1081

                    #10
                    Jag gjorde en utströmmare av ett VP-rör som jag bockade till över en eldslåga. Borrade massor med småhål på själva utströmmardelen och monterade den i överkant och genom filtermattan via en slangstump ner till pumpen bakom mattan. VP-röret kletade jag in med svart akvariesilkon för att den inte skulle synas så mycket.

                    Kommentar

                    • Ricard
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 476

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H

                      Jag gjorde en utströmmare av ett VP-rör som jag bockade till över en eldslåga. Borrade massor med småhål på själva utströmmardelen och monterade den i överkant och genom filtermattan via en slangstump ner till pumpen bakom mattan. VP-röret kletade jag in med svart akvariesilkon för att den inte skulle synas så mycket.
                      HEJ MIN VÄN!

                      HAr du ngn bild på det där..?

                      Mvh.
                      Ricard
                      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                      Kommentar

                      • Hasse_H
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1081

                        #12
                        Inget foto men iaf en principskiss, kolla här: http://www.zoopet.com/forum/attachme...ttachmentid=68

                        Kommentar

                        • Ricard
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 476

                          #13
                          TACKAR för fiiiiiin skiss. Du är så duktig. Klart och tydligt så tom jag förstår. Du har verkligen fått fram det bra...

                          Vilken diameter? Antar att de måste vara relativt stora hål så man inte får smala starka strålar..?
                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                          Kommentar

                          • Hasse_H
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1081

                            #14
                            Hålen borrades med 1 mm borr och med ca 5 mm avstånd längs en linje utmed hela den raka delen av röret. Pumpar ut 1000 l/h genom röret utan att strömmen upplevs som stark.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...