Få bort resonansen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • februari 2004
    • 349

    Få bort resonansen?

    Har 2 Powerhead (Hagen n50) som åstadkommer en irriterande resonans.Sk-t störande att höra "brummandet" när man kollar på TV-n.Nå´n som haft samma bekymmer och har en lösning?
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    jeppp....jag har det. Jag har mina 2 aqualclear i moduler på sidorna, och det började brumma rejält! Jag satte filtermatta kring mina så att ingen del nuddar glas eller liknande. Sen såg jag till att "kablar" inte nuddar täckglasen!

    Det blev betydligt bättre - men inte helt tyst!

    Vänligen Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Micke Lövberg
      Användare
      • februari 2004
      • 349

      #3
      Intressant att Du nämner kablarna.Har en heltäckande ramp och kablarna ligger säkert i kläm någonstans.För övrigt var jag inne på att försöka få tag i tjockare gummifötter,då dom inte har någon övrig kontakt med karet.Finns det tjockare gummifötter att köpa någonstans?Har kollat med 3 handlare och ingen av dom kände till det.
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #4
        Är inte säker på det med gummifötterna...Jag tror att vibrationer från pumparna kan fortplanta sig via både kablar och glas. Har du en heltäckande ramp, så skulle jag försöka se till att du har så lite "kontakt" med täckglas osv för rampen blir en fantastisk resonanslåda!

        Är det gummifötter till rampen du menar?? Isåfall skulle jag kolla med typ möbelbutiker eller typ Silvan eller liknande!

        Vänligen Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • Micke Lövberg
          Användare
          • februari 2004
          • 349

          #5
          Nej,jag menade gummifötterna till plattan som pumphuvudena hänger på.
          Tack för tipsen so far!
          375L Malawi
          112L Tanganyika
          90L Tanganyikayngel
          45L Tanganyika

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            small; det blir DEFENITIVT oljud ifall kablarna ligger i kläm mot glaset eller rampen....har testat och det blir oljud så det sjunger i karet om man inte passar sig!


            Mvh Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • maj 2004
              • 1403

              #7
              "det blir DEFENITIVT oljud ifall kablarna ligger i kläm mot glaset eller rampen....har testat och det blir oljud så det sjunger i karet om man inte passar sig!"
              ################################################## ####################
              Defnitift inte värre än skiten,som gick på burken i kväll[]

              Kommentar

              • sundelin
                Användare
                • oktober 2003
                • 234

                #8
                kablarna för ju vidare rikligt med vibrationer... finns det nån pump med mjukare kabel typ silicon??

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #9
                  sitter dom i moduler på sidorna, så "gröp" ur en bit som du lägger ner kabeln i så att den liinte ligger och "trummar" mot glaset, så slipper man problemet!!


                  Deathdealer
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...