Ökad yngeltillväxt med lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Ökad yngeltillväxt med lysrör?

    Jag var inne på en lokal zoobutik och strosade runt lite...där började jag att kolla på olika lysrör och fick då se att t ex Hagen´s Life Glo lysrör har en text där det påstås att det röret skall öka tillväxten hos yngel...stämmer det verkligen och isåfall vad är det som gör att den ger ökad tillväxt?

    Finns det fler lysrör som man kan säga har den egenskapen eller är det bara ett försäljningstrix från Hagen´s sida?
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Jag har inte en aning, men måste säga att det låter väldigt konstigt. Kanske ynglena hittar maten lättare när dom har ett visst ljus? Men visst...Långsökt.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Men kan inte ljustillgång ha med tillväxt att göra...jag är kluven.

      Om man ser till växtligheten så finns det ju lysrör som sägs stimulera tillväxten kraftigt i jämförelse med andra lysrör...detsamma kanske även kan överföras på fiskar och andra undervattensarter?

      Kommentar

      • Fildur
        Användare
        • april 2005
        • 68

        #4
        Vissa typer av ljus (olika våglängd) som växternas kloroplaster kan tillgodogöra sig effektivt ger en ökad tillväxt hos växten (om koldioxid och annan näring i tillräcklig mängd) (fotosyntesen).

        Inga djur har förmågan att omvandla ljusenergi till energi åt våra celler. Kan ej vara detta som de menar. Kanske något med att algtillväxten ökar så de små får något att äta? Inte en aning vad de syftar på, skulle vara intressant att veta! (om de inte rent av bara ljuger och hittar på något som lät snyggt).
        Troffar, centralamerika och sydamerika.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag tycker att det "skriker" bondfångeri. Fast vem vet. De kanske stressas mindre, äter bättre eller fixar till sig något vitamin.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Man tycker ju att en så stor producent av akvarieartiklar som Hagen inte borde hålla på med bondfångeri och egentligen inte ens borde ha ett behov av att "ljuga" upp produkterna, så det är ju det som förbryllar. Är det dock sant att Life Glo har de egenskaperna så är det faktiskt intressant...

            Kommentar

            • johanssonsan
              Användare
              • oktober 2004
              • 160

              #7
              Möjligen stimulerar detta rör tillväxten av tex alger och annat smått som blir yngelmat. Allt annat är bluff.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Troligen är det så de menar, men det var nog lite "klurigt" skrivet...

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #9
                  Ja det måste väl öka algernas växtlighet i så fall.
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • skorpio
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 244

                    #10
                    Tror inte för en sekund på det.....som Ola beskrev det....rent bondfångeri.......är välle som alla dunderbantningspreparat som kärringarna går och tjackar skulle jag tro......händer inte ett skit typ .......................Moss

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #11
                      När man har reptiler eller fåglar är lysröret viktigt pga uvb strålarna gör att dom kan tillgodogöra sig maten på ett bättre sätt, men utan rätt lysrör är rena djurplågeriet om man inte har dom ute ett par gånger i veckan.
                      Det ljuset tror jag inte fiskarna har någon större nytta av.
                      men å andra sidan så är ju metallhalogen nästan nödvändigt att ha när man ska ha stenkoraller.
                      och koikarpar som går ute har mycket bättre färg än dom som bor i ett fängelse dvs innomhus, (ingen solbränna)
                      vänligen
                      Christer
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        citat:När man har reptiler eller fåglar är lysröret viktigt pga uvb strålarna gör att dom kan tillgodogöra sig maten på ett bättre sätt, men utan rätt lysrör är rena djurplågeriet om man inte har dom ute ett par gånger i veckan.
                        Det var det jag menade med fixa till sig något vitamin (vilket är det man får genom att sola, jag minns inte), men om det var det de menade så borde (måste?) det ju stå UVb på röret. Jag kan kolla om firrar behöver/mår bättre av det. UV tränger inte särskilt djupt ner i vattnet så det skulle endast vara aktuellt för extremt grunt levande arter. Att inte skriva mekanismen, eller hänvisa till någon egen undersökning är underligt.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Jag var tillbaks till samma butik och där jag läste om att lysröret ger ökad fisktillväxt var på en karta som visar skala på ljusets styrka och ljusområde. Lysröret heter LifeGlo 2 och på första raden står det att "Stimulerar ökad fisktillväxt".

                          Det är alltså en ny typ av Life Glo lysröret som de påstår detta. Jag skickade mail till Hagen, men fick ett underligt mail tillbaka där jag ombedes att tala med någon återförsäljare om detta.

                          Jag har sedan dess inte skickat någon fråga utan samma sak ploppade upp igennu när jag kom ihåg att titta extra noga ifall jag hade missuppfattat texten...men det hade jag inte.

                          Kommentar

                          • Torsten
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 647

                            #14
                            Men Christer, du e ju återföräljare av bl.a Life Glo och andra Lysrör från Hagen, kan inte Du tala om vad som e så förträffligt med det du säljer??

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #15
                              Usch Torsten va jobbig du är som langar på mig massa jobb om oviktiga saker.
                              själv gillar jag Sylvania dom är billiga och när det gäller kvalite Arcadia
                              och vill Hagen inte svara skitdåligt och frågar du mig se ovan.
                              och om du tror att jag är sur helt fel jag bara slår ner tangenterna.
                              men om man har ett lysrör och en Otocinclus så behöver du alldrig mata den.
                              ha en ljus kväll under lysröret och om du inte växer så blir du nog lite vakrare
                              Christer
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...