Pump till en stor kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hank
    Användare
    • april 2002
    • 1321

    #16
    citat:Men mindre fula än filtermattta... en stor svart burk i hörnet.
    Gör man så här tycker JAG absolut INTE att filtermattor är fula:


    Färdigt resultat:
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • Luria
      Användare
      • maj 2005
      • 12

      #17
      Skulle satsa på det Hank rekommenderar. Har ngt liknande själv men som en fristående filterkammare byggd i akryl. Gjorde flera kammare, en för porös sten och två för blå filtermatta. Kör ytavrinning ner i en kammare och vanligt intag i bottennivå till övriga. Fördel med hemmabygge är att man kan ladda det med vilket pumphuvud som helst (STORT i ditt fall) och att man kan måla och fixa utsidan som man vill. Jag "spacklade" två sidor med svart silicon och tryckte fast bitar av samma typ av sten som jag inrett karet med. Ser helt ok ut. Ett varningens ord bara, kör man riktigt kraftiga filter är det risk att vattnet inte hinner rinna till, extra intag i ytnivå kan vara en bra idé.

      Ha det/J.
      Luria

      Kommentar

      • tseppae
        Användare
        • mars 2005
        • 104

        #18
        tack för alla bra svar men jag tror att jag ska köpa 1 st innerfilter på 3000 l/h + ytterfilter. sen får man ju se om det räcker anars får man väll köpa ett ytterfilter till.. flickvännen kommer någ bli så där lagom glad

        Kommentar

        • Styrsö
          Användare
          • november 2004
          • 343

          #19
          Jag håller med Hank. Mindre slangar utanför burkarna och jag sover bättre
          Peter

          Kommentar

          • jullen
            Användare
            • mars 2005
            • 628

            #20
            Jag skulle nog kört på dubbla eheim 2080 om jag haft rådannars är ju fluval 404 ett bra filter men lite för svagt,men dubbla sådana plus ett kraftpaket typ
            Project powerhead 1501 med kapacitet på 1800 l/h för 475:-(iaf i min butik)På powerheaden sätter du en rejäl bit blå filtermatta.Det bör nog funka.
            lycka till!

            //ville
            mvh ville.

            375 L Malawi
            585 L Malawi
            54 L Johanniyngel
            25 L OB rödzebrayngel

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 1607

              #21
              Det finns ett lätt beg Eheim 2260 på blocket för ett hyffsat pris. Ett grymt filter som knappast gör dig besviken. Komplettera med ett par kraftfulla innerfilter bara,eller ett till stort ytterfilter+ ett kraftfullt powerhead som innerfilter. Kolla in länken

              Kommentar

              • tseppae
                Användare
                • mars 2005
                • 104

                #22
                är eheim pumparna billigare i Tyskland??? har store bror som jobbar där så jag tänkte om man skulle skicka honom att handla.

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #23
                  Japp, dom är avsevärt billigare. Men du kan beställa själv från en tysk webshop och det blir ytterligare lite billigare än att skicka brodern till en fast butik. Frakten är försumbar i sammanhanget.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    Pris på eheim 2260 på:
                    den svenska butiken www.akvarielagunen.se är 2400:- sek.
                    den tyska affären www.aquaristic.net är det som jämförelse 229.98:- euro. alltså ungefär 2100:-.

                    www.aquaristikshop.com tar 239:- euro, alltså ungefär 2180:-

                    Lägg till frakt och att det jobbigare om den strular så är det knappast värt besväret.

                    ps. eheim 2080 är t.o.m billigare på lagunen.

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #25
                      Vad bra att du hittat ett exempel där prisskillnaden är så liten. Men lägg på några burkar mat, och lite andra tillbehör man behöver så rusar vinsten iväg. Om man skall ha mer än det filtret så betalar det sig snabbt.

                      Min controller kostade över 6000kr i Sverige och mindre än 3000 i tyskland. Varje gång jag beställer så jämför jag med Sverige, det är sällan jag hamnar över 70% av det Svenska priserna oftast mycket mindre. Då är frakten inräknad.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #26
                        jag letade inte efter något billigt exemplar, jag tog dom två som pratats om i denna tråd.

                        Kommentar

                        • tseppae
                          Användare
                          • mars 2005
                          • 104

                          #27
                          vilken av dom två pumparna är bäst. 2260 eller 2080 för jag behöver ha bra filter + rund gång i karet för jag ska ha i ett par st oskars

                          Kommentar

                          • tropfrog
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 1827

                            #28
                            Ta den somk har störst filtervolym, om cirkulationen är för stark kan det lösas.
                            MVH
                            Magnus

                            Kommentar

                            • tseppae
                              Användare
                              • mars 2005
                              • 104

                              #29
                              då blir det nog 2080 jag har för mig att den hade stor fillter behållare..läste om den här på cikliden om folk som hade köpt o dom värkade vara nöjda..

                              Kommentar

                              • Karon
                                Användare
                                • april 2002
                                • 880

                                #30
                                Volym och volym, 2080 rymmer 11 + 1,5 liter men har kanske andra fördelar jämfört med 2260.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...