Vilket alternativ är att föredra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Vilket alternativ är att föredra

    Hade tänkt mig att bygga överinningskammare i mina kar.
    Sedan ett rör vidare till det undre karet.
    Men med denna lösning blir det ju en hel del jobb.
    Så jag fundera på om man ska borra i bakrutan och sätta bocka ett elrör och sedan på med slang.
    Vilket tycker ni verka vettigaste lösningen.
    Vill ju att det ska vara snyggt samtdigt för detta kommer i så fall att bli i dom nya karen till hösten.
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    du måste borra ett hål med en glasborr eller köra med en dremel och diamantstift samt kylvatten.
    bästa är om du övar lite på några spillbitar.
    du ska inte använda elrör utan PVC rör och kopplingar, det finns att köpa färdiga och dom är billiga, gå in på www.gpa.se.

    jag använder mig av en avskärmning i ett hörn med avrinningskam och sedan en durso standpipe (för att slippa allt slurpande )som är kopplad till genomföringen i botten. du hittar flera trådar i ämnet på http://www.saltvattensguiden.se

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      Jag har kollat på slatguiden men tycker det var lite svagt med info om just genomföring
      Har du tätat med silikon runt genomföringen ?

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • november 2002
        • 571

        #4
        nej, du anväönder dig av en koppling med tätning som skruvas fast mot glaset och det behövs ingen ytterligare tätning.

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • november 2002
          • 571

          #5
          här ser du lite om hur det är tänkt: http://www.seadweller.se/standpipe/

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Den enda fördelen som jag ser det med att borra i kanten är att man kan göra det utan att tömma akvariet om man har lite is i magen.

            Fördelarna med att borra i botten är att man slipper böjar som oftast ger skvalp och sätter igen lättare.

            Överrinningskammare kan du ha oavsett om du borrat i sidan eller i botten, så det ser jag som ett helt annat val med helt andra argument.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              #7
              Jag ringde til Gpa och pratde med dom om deras tätning kostar ca 220kr så det är ett för dyrt alternativ
              Ska man ha 20st så blir det för durt

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Det var därför jag tipsade om aquaristic. Allt som har med bygg/el/rör är snuskigt dyrt i Sverige.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                Arbetssätt...