Bukvattensot??!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ps.Daniel

    Bukvattensot??!?

    Jag har ett 200L akvarium med Malawiciklider i.
    Nu har fiskarna ändrat utseende(låter konstigt men sant).
    De är ganska feta, och de har smalnat av under ryggfenan och ovannför huvudet.
    Fiskarna äter annars bra, men är lite apatiska.
    SVARA SÅ SNABBT NI BARA KAN!!!!

    Mvh Daniel

    DANIEL
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Har du kollat vattenvärdena? Har de normal avföring?

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Ps.Daniel

      #3
      de som jag har sett "släppa avföring" har haft normalt, men de som jag tror är sjuka har jag inte hunnit se än...
      Jag hällde i Salt och ska inte mata dem imorgon bitti.

      Mvh Daniel

      DANIEL

      Kommentar

      • Byttorp
        Användare
        • november 2003
        • 1585

        #4
        Hej daniel.
        Mina golden, maingano och röd zebra har precis samma symptom. Har inte matat dom så mycket på en vecka....typ ytterst lite varannan dag eller så. Nu blir det några spännande dagar för att se vad som händer i karet. Vore skoj att höra hur det går för dig...vad du gjort och om det hjälpt.

        Inte skoj att drabbas av sådant här som nybörjare..hehe..det borde finnas faddrar som kan hjälpa till att få igång akvarier....humm.. nåja...hoppas ni fortsätter skriva här på forumet.

        /Magnus
        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
        Ordförande GCG

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #5
          Äter dom så är det i alla fall inte bukvattensot. Bukvattensot drabbar också bara en och en åt gången (eller kanske max 2) så är detta ett allmänt symptom är det inte bukvattensot.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • Vannar
            Användare
            • april 2002
            • 339

            #6
            Standard lösning vid diffusa symptom, rejält vattenbyte, sätt i lite salt och bikarbonat. låt gå några dagar utan att mata, nytt vattenbyte salt och bikarbonat.

            Du skriver att dina fiskar är ganska feta, det är inte hälsosamt för någon inte heller ciklider, i sjön är dom snarare vad vi skulle kalla för magra än feta, se över deras matvanor och mitt råd är att börja tillverka ditt eget foder det blir både billigare och nyttigare.
            / Jonas Vannar

            Kommentar

            Arbetssätt...