Ciklider i trädgården?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    Ciklider i trädgården?

    Detta ämne var upp även förra året men nu börjar det bli dags igen. Delge er av era erfarenheter om ni testat med ciklider i trädgårdsdammar.
    Jag har själv två dammar i trädgården, en liten på ca.2-300l som rinner över i en stor som rymmer ca. 10.000l. Dessutom håller jag en släktings damm (ca.600 l) med fisk. De fiskar jag har testat är givetvis guldfisk, guldid och koi men även svärdbärare, guldbarb, odessabarb och cikliderna O.mossambica, sebraciklid och H.lilalili.
    Svärdbärare, guldbarb och odessabarb klarade sig alldeles utmärkt och blev inte upphåvade förrän vattnet var 6 grader! Alla fiskar, även ynglen, klarade det utan synbara problem! Det var dock inte min avsikt att behålla dem ute så länge och jag skall håva upp dem snabbare till hösten. Sebracikliden klarade sig även den bra men den bör nog håvas upp innan vattnet når 10-12 grader. Lifalili och mossambica var inte alls lämpade för uteliv utan de fick komma upp ganska fort.
    Denna sommar skall jag lägga till kardinalfiskar och makropoder och framöver hoppas jag även få tag i ciklider från södra Sydamerika.
    Finns det fler som har erfarenheter av trädgårdsciklider? Påfågelsciklider lär ha etablerat sig ganska långt norrut i USA. Har någon erfarenheter av dessa i dammar?

    Ola Sjödin, Piteå
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Jag hade en sommar (vår till vinter) vad jag trodde var Gymnogeophagus Australis i vår damm. Tänkte att en sort från mer tempererad del av sydamerika skulle funka. Och de funkade jättebra, så så naturliga ut när man anade de blänkande sidfjällen i solskenet. Försiktiga förstås, men väldigt coolt!
    Lät de gå kvar i dammen under vintern med guldfiskarna som experiment, men de försvann under den bistra årstiden. Samtidigt lyckades jag identifiera de resterande som gick i karen som Geophagus Brasiliensis!!! Men hur som helst även dessa hade ju funkat under svensk sommar i alla fall.
    Anders L

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #3
      Lär fungera med texascikilder (både carpinte och cyanoguttatum)

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Chanchito ska funka http://www.fishbase.se/Summary/Speci...esname=facetum
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Ola Sjödin
          Användare
          • augusti 2003
          • 514

          #5
          Tack för alla svar. Jag har länge försökt få tag på chanchito men dessvärre är det ju inte bara att gå in på den lokala lilla butiken och hitta den där. Jag har nog aldrig sett dem under mina 25 aktiva ciklidår. Jag vet att den var vanlig för 30-40 år sedan, men nu tillhör de inte precis standardsortimentet. Skam den som ger sig. Jag har provat med carpinte i min förra damm. De simmade ner till botten och sågs aldrig till mer.(?) Temperaturen var då 15 grader om jag minns rätt. Om jag hittar fina cyanoguttatum så skall jag nog ge dem en chans. Jag återkommer med rapport om hur det har gått till hösten.

          Ola Sjödin Piteå

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Idag flyttade mina Oreochromis mossambicus ut i dammen. Jag lär väl få återkomma senare med rapport, men hittils ser de ut att må prima i det 14-gradiga vattnet.
            Tony Englund

            Kommentar

            Arbetssätt...