nitrifikationsbakterier!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    nitrifikationsbakterier!

    Tänkte göra ett stort ingrepp i mitt nystartade 900-literskar.
    Behöver tömma hela burken och placera fisken i ett evakueringskar en dag eller två. Har 2 st Eheim 2080, där jag vill ta tillvara på den bakteriekultur som bildats. Räcker det med att man öppnar pumhuvudet så att luft kommer in så bakterierna får syre eller måste filtren vara igång? Vad jag vet så överlever inte bakterierna hur länge som helst utan syretillförsel, utan dör och då blir det omvänd effekt så att säga (ett gift bildas).
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    Varför sätter du inte filtrena i ev-karet???? Dra ner effekten på dessa och låt dom arbeta i karet där fisken går, så är det inga probs!

    Mvh Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Jo då, det har jag tänkt på men då måste jag byngla med slankopplingar och sådant som jag fixat till. In/utsug är dolda i två BTN-hörnmoduler, så jag har gjort vissa specialkopplingar för att få till det. Tänkte slippa detta för det innebär en massa jobb.

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Kan du inte köpa lite extra slangstumpar och koppla in dom till ev-karet? Bra å ha senare dessutom om det är trassligt och mecka loss.
        Anders L

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ja, det skulle ju underlätta lite. Det jag då behöver göra är att frigöra slangarna från pumphuvudet (3x2) brukar inta vara så lätt att få den dom när man väl tryckt dit dom. Någon som har ett tips?

          Kommentar

          Arbetssätt...