Tropheus i ett 630 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • jullen
    svarade
    okej,tack för svaret.

    mvh ville

    Lämna en kommentar:


  • Cutekid
    svarade
    Jag tycker du ska satsa på den tropheus du gillar mest. Köp ett 40 tal odlade F1r och inred med fin blästersand eller dylikt samt sparsamt med sten. Typ 3 lite större stenar. Fixa antingen ett ordentligt filterfack med en rejäl powerhead på minst 2000L/H eller ett ytterfilter på 1000L/H och ett powerhead på ca 2000L/H som står för cirkulationen. Jag skulle nog personligen inte blanda in ngn synodontis multipunkatus om du vill ha yngel på dem i framtiden. De stör rejält när troffarna leker.

    Lämna en kommentar:


  • jullen
    svarade
    Okej!

    Jag undrar en sak till,köpte idag 2 st stora fjäderfenssynodontis till min gamla ensamma.
    Kan man ha synodontis euruptus med tropheus?
    Jag har en s.multipuncuntus nu och ska snart köpa fler.Det var därför jag gärna ville ha sådana.
    Då skippar jag nog dem,för jag tror inte jag vågar försöka då det skulle vara kul med tropheusyngel.
    I pumpväg skulle det här gå:
    1 aquaclear 901 3700 l/h
    1-2 fluval 404 1200 l/h

    mkt tacksam för svar!

    mvh ville

    Lämna en kommentar:


  • Jonas E
    svarade
    Maswa-yngel kan du köpa privat, det finns många grupper Maswa-duboisi i landet. Det är bara att sätta ut en annons i annonsbörsen här på ciklid.se så att du får kontakt med säljare/odlare.

    Lämna en kommentar:


  • ozric
    svarade
    En gammal Moliro-hanne jag hade var mkt brysk mot malarna när det var lek (en misstänker jag blecv ihjälslagen) men vissa verkar helt blåsta-låter dem äta upp istort sett alla ägg.

    Visst kan man ha kar på lekablock samt en skiva.

    Tipsar dig att hellre köpa för många troffar än för få.Visst kan man chansa men har man otur kan det ändå sluta med att man får köpa en helt ny grupp.( är de för få kan de svagaste systematiskt slås ihjäl ,en eft en)

    Visst kan du sammanföra två grupper och det bästa är nog att de släpps i ung. samtidigt.Verkar dock i minsta laget med 12+14,tycker jag.

    Hur som;lycka till och hoppas du blir nöjd med troffarna! (det tror nog jag att du blir!

    Lämna en kommentar:


  • Christian Alfredsson
    svarade
    Om du köper två grupper är det bäst att sammanföra dem på samma gång i den stora burken.

    Lämna en kommentar:


  • jullen
    svarade
    Okej tack för svaren.Ska kanske åka och kolla på karet snart.Jag vet att synodontisen lägger sig i tropheusleken,men en dubbehanne borde väl kunna hålla
    den tillbaka eller?
    Enda nackdelen är att det saknas pump,ställning osv.
    Kan man ställa karet på lekablock istället?
    Ett annat problem är priset på troffar.
    Affären tar mellan 100 och 200 kr st beroende på typ.
    Jag får nog köpa en begagnad grupp.
    Går det att sammanföra två tropheusgrupper om det är två små grupper tex 12+14?

    mvh ville

    Lämna en kommentar:


  • Christian Alfredsson
    svarade
    Skulle nog funka riktigt bra.

    Lämna en kommentar:


  • ozric
    svarade
    Ville;Det skulle funka utmärkt,tror jag! Tänk på att Synodontisen försöker lägga sig i Tropheus-leken ,i fall du vill ha lite yngel av Dubbarna.

    Lämna en kommentar:


  • jullen
    svarade
    Tack för svaren!
    Men tror ni den här mixen skulle funka:
    20-30 tropheus duboisi
    2 par eretmodus cyanostictus(hästnosar)
    1 par marliers julle
    3 synodontis multipuncuntus
    Tror ni det funkar?
    Om inte,skriv då vad som bör ändras.

    tacksam för svar!
    mvh ville

    P.S Igår blev jag medlem på www.lundaciklid.se
    hurra!

    Lämna en kommentar:


  • Jonas E
    svarade
    Hästnosar är bra sällskap till tropheus. Köp odlat om det är första gången, de viltfångade är fullvuxna och aggressiva, samt att de för med sig bakterier som KAN vara negativa för Tropheusens magar.

    Skaffa odlat och satsa på 6 stycken så får du ett eller två stabila par till slut. De andra hästnosarna slås troligen ihjäl om du inte hinner håva upp dem innan.

    Lämna en kommentar:


  • Christian Alfredsson
    svarade
    Hästnosar funkar ganska bra. Har själv haft en kombination under något år.

    Lämna en kommentar:


  • jullen
    svarade
    Jo jag får nog köra en stor grupp.
    Då köper jag nog dubbar,för de är min favorittropheus.
    Men en fråga till:Är vissa tropheus dyrare/billigare än andra?Jag gillar nämnligen alla tropheus utom caramban.Funkar hästnoscikider som sällskap?

    Tack för alla svar och tacksam för fler.

    mvh ville

    Lämna en kommentar:


  • Christian Alfredsson
    svarade
    Två stora grupper är inte en bra idé. Måste man ha fler arter så funkar typ 10 dubbar med 25-30 av en annan argare sort.

    Är det första gången ska du definitivt köra på 30+ av en enda sort.

    Lämna en kommentar:


  • Cutekid
    svarade
    Blästersand funkar kanon. Jag kör fin fågelsand i mina kar. Snyggt är det med.

    Mvh

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...