Stort problem med akvarievattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidmannen
    Användare
    • september 2004
    • 24

    Stort problem med akvarievattnet

    I mitt 375 liters akvarium har jag ett gigantisk vatten problem.
    I akvariet går 2 påfåglar och 3 synspilor. Sedan en vecka tebax har de stått vid ytan och andats. Även att jag har bytt allt vatten, slamsugit sanden, bytt all filtermaterial och nu har jag även kol i filtret.

    Har även provat att fylla vatten ifrån mitt 600 liters akvarium men samma sak händer då
    Filtrereing sköts av Eheim 2217 och en projekt pump med filter som pujmpar 1800 L/h.
    Fiskarna ä' det inte fel på provade att flytta över 2 st påfåglar till mitt 600 liters akvarium och där andas de bra.

    Skulle vara bra om jag fick ordning på detta. De börjar bli väldigt smala fiskarna

  • Anne E
    Användare
    • april 2002
    • 117

    #2
    Hej!
    Det var m-å-n-g-a förändringar för fiskarna på en gång.Det blir lite som att starta om akvariet igen. Du borde kanske låta dem gå i 600 l ett tag tills den andra har "byggt upp" en bakterieflora. Det är viktigt att inte störa balansen i karet för mycket. Du skulle kunna kunna pyttsa över en del vatten från ett annat fungerande kar.
    @nne

    Kommentar

    • ciklidmannen
      Användare
      • september 2004
      • 24

      #3
      Det står i texten att jag har gjort det


      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Personligen tycker jag att det verkar trångt i 375;an, det står iofs inget om hur stora de är men om de börjar närma sig 15 cm är det definitivt för stor belastning på filterna, detta innebär att du får nitrit i vattnet vilket ger de symptom du beskriver.
        Flytta över fiskarna till ditt 600 om du kan, eller minska ner mängden fisk i akvariet.
        Synspilor har jag aldrig haft själv, men jag kan tänka mig att de är som påfåglar, dvs matvrak, och ju mer du stoppar i fiskarna, desto mer skiter de ut.
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • reecord
          Användare
          • februari 2004
          • 341

          #5
          låter som syrebrist tycker jag.
          Sydamerika

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Granterat nitrittoppar, syrebrist är inte så lätt att få.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            Arbetssätt...