Bukvattensot hos cenralare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    Bukvattensot hos cenralare.

    Någon som kan rekomendera någon bra kur?
    Har hållt dessa underbara firrar i ca 15 år och ALDRIG haft bukvattensot hos någon av dessa arter tidigare.
    När man frågar i zoohandeln så har alla olika medel att rekomendera,
    då dessa kostar en bra slant ca 200:- för en dags medicinering, så ställer jag frågan här.
    Till saken hör att jag måste medicinera ett 1125l, jag har tyärr inget mindre akvarium som är tomt just nu.
    Så någon som har ett bra tips?
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Lite nyfiken, vilka har fått det? Har bara hört talas om Istlanum och någon till som skulle vara känsliga.
    Anders L

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #3
      Vilka är symtomen hos dina centralare?

      Kanske är det en annan diskussion men jag har en känsla av att bukvattensot är ett begrepp som det gått inflation i. Som om det endast fanns en sorts magåkomma som fiskar kunde drabbas av. Så fort man har fiskar som får problem med magen kallar man det bukvattensot. I så fall är bukvattensot inget mer än ett diffust symtom som inte säger mer än magont gör hos människor.

      Precis som magont kan nog det vi kallas bukvattensot beror på massvis av olika anledningar. För att återkomma till din frågeställning så tror jag att just det också är anledningen till att det finns så många olika förslag på kurer, olika kurer fungerar mot olika sjukdomar, i detta fall olika sjukdomar som alla har bukvattensot som symtom.

      Det klassiska bukvattensymtomet tunn vit trådliknande avföring tror jag helt enkelt är det sätt som diarré yttrar sig hos fiskar (det tunna vita är det som blir kvar när det mesta har runnit ut i flytande form), och precis som hos människor kan nog diarré bero på många olika saker; matförgiftning, bakterie- virus- eller parasitinfektioner, tarminflammationer etc.

      Här har du några bra sajter som kanske kan hjälpa dig lista ut vad dina fiskar lider av och hur de bäst botas:

      Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu

      AquariumPharm is a partner to the aquarium hobby, featuring guides on tank builds, product reviews, and news about the latest trends in the aquatic industry.


      Lycka till!
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Dessa arter har insjuknat: Amphilophus Calobrensis "Red" och Nandopsis Tetracanthus.

        Symtom: Vit trådliknande avföring, hostningar, vissa är lite uppsvälda i buken, slutat äta.
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Tack för tipset Daniel.
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #6
            Beast: Jag har använt Hexamita mot magåkommor med samma symptom som bukvattensot och det har hjälpt. Ibland har det räckt med att bara byta minst 50% av vattnet och ersätta med kallt vatten. Hur länge har dina haft symptomen?

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #7
              Lundensis: Det började för 1,5-2 veckor sedan, 2-3 st har tillfrisknat på egen hand. Bara 1 Cuba ciklid som har dött, den minsta. Tror du att sjukdommen kan vara framkallad av stress??
              Det har gått 26 st i mitt 1125l, 8 st Cuba ciklider, 5 st Bucourti, 4 st Lentiginosus, 4 st Calobrensis "Red" och 5 st Oscar. (Jag har flyttat Oscarna nu.) Dom största firrarna är bara runt 10 cm.
              Jag har provat att byta 50% vatten vid 2 tillfällen, det har ej hjälpt.
              //Jocke
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Tetracanthusen är känsliga för kallt vatten som små, se till att du ha varmt i karet, åtminstone 26 grader. Förlorade själv en del när de var små på grund av för kallt vatten.
                Jag har använt mig av något som heter Aquamor när mina varit lite dåliga och detta har fungerat bra. Den verksamma beståndsdelen i denna medicin är Nifurpirinol.
                Har för mig att Aquafuran också innehåller detta men det är mycket dyrare.

                För övrigt en mycket fin fisklista med idel rariteter!
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #9
                  Tack för tipset Jinnarparn, ska prova Aquamor och hålla tummarna.
                  Jag har märkt att Tetracanthusarna inte gillar kallt vatten.
                  Jag håller nu 27 grader och det verkar dom gilla bättre.

                  Jaa, det är ju inte så lätt att få tag i några Centralamerikanska rariteter, så man hurrar ju dom få gånger det händer.
                  Har set att din lista inte går av för hackor den heller.
                  Mycket snygga firrar.
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...