Strilrör eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens Netteberg
    Användare
    • mars 2005
    • 67

    Strilrör eller inte?

    Håller nu på att försöka pussla ihop tekniken i mitt blivande 310L malawikar. Till detta har jag inhandlat ett Am-Top 3337. I filterpaketet ingick det bla strilrör och diverse böjar mm.
    Min fråga nu är om jag ska använda strilrör eller endast skicka ut vattnet genom ett utlopp?
    Vilket ger bästa cirkulation och vilka för och nakdelar finns det med varianterna? Personligen tycker jag inte om när man ser tekniken i ett kar och strilrören är inte lätta att dölja men att man ser dem får man väl kanske leva med.
    /Jens
    ------------------------
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Jag tror att de flesta malawifolk kör utan strilrör. Oftast så använder man strilrör när man har fiskar som är känsliga för stark ström. De flesta malawikar kompleterar med innerfilter eller powerhead för att få bra flås.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Jens Netteberg
      Användare
      • mars 2005
      • 67

      #3
      OK. Räcker det med att låta ett runt rör vara utlopp eller ska man platta till det så att man på det viset ger ett högre tryck?
      /Jens
      ------------------------

      Kommentar

      • Luria
        Användare
        • maj 2005
        • 12

        #4
        Hej!

        Vill du ha extra inblandning av luft så skaffa en defusor, ett litet munstycke som blandar in luft. Tycker själv att det är en bra idé att i så fall sätta en backventil på slangen till defusorn, risken är att man får en stråle ut ur karet om utblåset blockeras.
        Luria

        Kommentar

        • Ironic
          Användare
          • augusti 2004
          • 122

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av JNJ

          OK. Räcker det med att låta ett runt rör vara utlopp eller ska man platta till det så att man på det viset ger ett högre tryck?
          Låt röret vara runt! Du stryper bara vatten flödet om du plattar till det
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            diffusorer tillför oftast inte så mycket syre som man kan tro. Den enda effekt jag märkt i mina akvarium är att vattnet blir grumligare av alla små luftbubblor. Det viktiga är rörelserna i ytan, inte hur mycket lutbubblor som pressas ned i vattnet.

            Strilrör använder jag bara i mitt sydamerika-akvarium, till Malawi och tanganyika låter jag ytterfiltrena blåsa fritt ut från rören.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • Luria
              Användare
              • maj 2005
              • 12

              #7
              Jo, du har nog rätt Jonas. Enklast är alltid bäst och luftbubblor är vad jag hört inte heller den bästa metoden att tillföra syre. Samtidigt brukar mbunas-kar i 300l-klassen bli ganska "packade" med fisk så allt som kan röra i lite extra 02 är kanske värt att överväga?
              /J.
              Luria

              Kommentar

              • Jens Netteberg
                Användare
                • mars 2005
                • 67

                #8
                Med risk för att trötta ut er. Men ungefär hur nära ytan ska utblåset sitta? Ska borra hål i en skiva nu men vet inte riktigt på vilken höjd. [?]
                /Jens
                ------------------------

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ju starkare pump desto djupare får du sätta utblåset... en ide e ju att du testar lite o kollar hur det blir =)
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • AmLi
                    Användare
                    • april 2005
                    • 14

                    #10
                    Är det någon som testat att sätta strilröret längst ner på bakrutan med hålen uppåt? Jag har skaffat strilrör för att inte få så stark ström i karet. Jag har dock inte satt dit det ännu för jag vill, precis som Jens, inte att tekniken ska synas för mycket. Det är kanske en vansinning ide men man slipper se röret och man får ändå cirkulation på vattnet.
                    Återfallsakvarist

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      Jag hade utblåset längst botten i mitt växtkar, men där ligger ju syrenivåerna högt i vilket fall. Har man ingen annan cirkulation tycker jag att man skall ha den man har så att den vispar runt ytan.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • AmLi
                        Användare
                        • april 2005
                        • 14

                        #12
                        Magnus: Jag har två pumpar i karet så jag ska nog prova att ha strilröret vid botten. Återkommer när jag hunnit testa.
                        Återfallsakvarist

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          Jens: 3337 amtop pumpar 1000l/h , så där har du ett bra flås. Prova dig fram innan du börjar att borra, man vill att pumpen ska vispa runt i ytan utan ett störande porl-ljud.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Jens Netteberg
                            Användare
                            • mars 2005
                            • 67

                            #14
                            Det blir nog bäst att göra som du skriver Fjärilscikliden så att man inte får en fontäneffekt i karet.
                            Tack för alla svar!
                            /Jens
                            ------------------------

                            Kommentar

                            • Karon
                              Användare
                              • april 2002
                              • 880

                              #15
                              Om du har strilrör och borrar upp hålen så sjunker trycket på vattnet när det skall ut.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...