Hur får man fart på gasfabriken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svanis

    Hur får man fart på gasfabriken?

    Jag hade tänkta att prova lite CO2 gödning i mitt 200l kar, så jag satte mäsk i en flaska, mäsken är gjord enligt ett recept på 1l ljummet vatten, 2 dl socker och ett halvt paket jäst, men det händer ingenting =( Kan det vara för kallt, eller har jag fel ingredienser?

    Tacksam för svar! / Elin Svanström

    Ps. Jag är säker på att jag har tätat ordentligt...Ds

  • Kjell K
    Användare
    • april 2002
    • 128

    #2
    Det är inget fel på ingredienserna. Om det inte jäser har nog jästen dött på något sätt. Det kan man ställa till med genom att ha för varmt vatten då man löser upp jästen eller genom att använda för gammal jäst. Vattnet du löser jästen i skall vara "fingerljummet" = straxt under 30 grader varmt.
    När det väl börjat jäsa skall man behandla jästkulturen med lite försiktighet. Man kan döda jästkulturer genom att utsätta dem för snabba temperaturväxlingar.
    Information om hur man får igång jästkulturer och håller dem vid liv finns att få i böcker om vintillverkning (och ännu mer utförligt i böcker om hembränning).


    Kommentar

    • Svanis

      #3
      Tack för svaret! Jag har provat att göra ny mäsk, och den här gången var jag lite försiktigare. Jag kan fortfarande inte se att det bubblar ur syrestenen, men om jag klämmer lite på flaskan så kommer det massor av bubblor...Jag undrar vad som är fel, det kanske är för lite tryck ännu så länge eller så har det korkats igen.../ Elin

      Kommentar

      • Anette
        Användare
        • april 2002
        • 178

        #4
        Hej Elin!

        Hur trögt är det att få luft genom din syresten?

        Försök blåsa utandningsluft genom syrestenen. Om det är jättetrögt kommer det nog inte att fungera med "jästfabrik!", då måste du nog hitta ett annat sätt än syresten att få ut det i vattnet med...

        Lycka till
        Anette

        Kommentar

        • Svanis

          #5
          Det går inte jättetrögt att blåsa luft genom syrestenen, men för att det ska bubbla av koldioxid så krävs det nog lite större tryck...Ska jag byta ut syrestenen mot ngt annat (vad???), eller ska jag ha i lite mera jäst för att öka trycket ( eller kommer allt att EXPLODERA då?! =) /Elin

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Det är nog bättre att fixa en yta av koldioxid där gasutbytet sker. Syrgasutbytet är t ex obefintligt mellan luftbubblor och vatten. Det ökade utbytet sker pga. att vattenytan rör på sig. Komersiell utrustning av den enkla typen ser ut som en svamp. Vilket litet uppochnervänt kärl som helst borde funka.

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...