Ersätta glas med trä?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikro
    Användare
    • november 2002
    • 666

    Ersätta glas med trä?

    Jag har råkat ha sönder ena långsidan på mitt 310-liters akvarie. Eftersom jag ändå tänkte montera in en bakgrund så funderar jag på om man skulle kunna ersätta den spruckna glasskivan med något annat, t.ex. plywood.

    Tror ni det är görbart och hur går man i så fall tillväga för att få plywooden att fästa bra mot glaset? Läste att folk rekommenderade någon form av ytbehandling/lack men vilken sort? Vilken sorts plywood borde man använda och i vilken tjocklek?

    Massor med frågor så jag hoppas någon har lite svar eller någon bra länk åt mig : )

    Tack på förhand!
    /Mikael
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Jag tror inte att det är billigare med trä och måste du behandla skivan lovar jag att trä blir dyrare
    vänligen
    Christer
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      om du siliconer på en ny glasruta ovanpå den andra då?
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • jannemannen
        Användare
        • juli 2004
        • 306

        #4
        Har du ändå tänkt att ersätta den gamla glasskivan, då tycker jag det är självklart att ersätta den med en ny glasskiva ! Jag tror bara att du får en massa andra problem om du försöker trixa dit en plywoodskiva...

        Mvh/Janne
        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

        Kommentar

        • mikro
          Användare
          • november 2002
          • 666

          #5
          hmm, låter som om det här kan bli en dyr affär det här. Vad jag hört tidigare så ligger 8-10 mm glas på över 2000:-/kvm. Jag får väl ta mig en funderare och leta lite mer information under tiden.
          /Mikael

          Kommentar

          • jannemannen
            Användare
            • juli 2004
            • 306

            #6
            2000kr/kvadrat ? Näe, så dyrt är det inte kan jag säga ! Ring runt till några olika glasmästare och fråga vad dom skall ha för exakt den rutan som du behöver. Jag skulle tippa på 500-700 kr ! Om det nu är 8mm's glas....

            Mvh/Janne
            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

            Kommentar

            • mikro
              Användare
              • november 2002
              • 666

              #7
              Nu har jag fått prisuppgift, 500:- för glaset. Nu är det väl bara fråga om det är så knepigt att byta ut skivan så att man hellre köper nytt eller om man vågar prova. Är det någon som vet hur skivorna brukar sitta i ett ramakvarie? Det hade varit rätt praktiskt om frontrutan satt "utanpå" övriga rutor så man bara kunnat lyfta ut den utan att behöva plocka loss resten.
              /Mikael

              Kommentar

              • H2O
                Användare
                • december 2003
                • 138

                #8
                Sålde mitt 540 kar för 600 inkl pumpar, ljusramp, sand.
                Så om ditt kar inte är speciellt fint tror jag det är billigare att köpa ett bra begagnat och får ett större på köpet.

                Och större kar är aldrig fel eller hur?

                Magister Mundi sum!

                Kommentar

                • mikro
                  Användare
                  • november 2002
                  • 666

                  #9
                  Det är lite det som är problemet, jag kan bara inte få plats med ett större kar. Dessutom så har jag alla tillbehör som passar till mitt kar redan. Det är inte helt lätt att hitta ett 310-liters kar begagnat i hyfsat skick tydligen.
                  /Mikael

                  Kommentar

                  • mek
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 540

                    #10
                    Testa med att gå ut med en köpesannons? Sök här, på blocket och på www.allaannonser.se.

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      mikael: När man tar ut rutorna drar man först ut bottenruan, sen sidorutorna och till sist front och bakrutan. Så där har du ett rejält arbete om du skall byta rutan.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Björn
                        Användare
                        • april 2002
                        • 787

                        #12
                        Om jag inte förstått saken helt fel så sätt rutorna i karet i olika ordning, beroende på fabrikat. Ett alternativ är väl att ta bort silikonet och se hur det ser ut..

                        Mvh
                        Björn
                        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 1639

                          #13
                          mikro; jag är en fegis...och har tummen mitt i....så jag hade frågat glasmästarn vad han skulle ha för att fixa detta dvs vad dom brukar fika, eller vilken öl han tycker om *asg*

                          Dom är vana vid det och jag tror att dom smäller ihop det hela snabbt och enkelt....säg att du är en fattig student, och be snällt!

                          Deathdealer
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • Belgarath
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 584

                            #14
                            Bah, om det hade varit så lätt "Mr. Death"..bor man i en liten håla som jag där det bara finns 1 glasmästeri och vederbörande visar sig vara en "sk*tskalle" så får man vackert testa själv. När man efter x-antal påstötningar och löften om att karet hämtas si och så och ändå inget händer får man vackert försöka själv . Och tyvärr kommer jag ingenstans med burken just nu så den står här och tar plats till ingen nytta.

                            Ps. Anledningen till att jag inte får färdigt burken är samma som du anger...fegis med tummen mitt i... Ds.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...