Svarta mygglarver i norrland?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Svarta mygglarver i norrland?

    Jag har sett en del inlägg att ni i söder har börjat håva mygglarver och tänkte bara kolla om det är några norrlänningar som gjort detsamma. (Och med norrlänningar menar jag den övre halvan av Sverige, Sundsvall och uppåt) När är det läge att vandra ut med håven i skogen vid våra breddgrader tro? Det har ju varit en ovanligt tidig vår även för oss men jag har en känsla av att sommaren kommit lite längre i söder. Jag läste någonstans att de flesta mygglarver kläcks runt midsommar ungefär. Är det för tidigt att gå på expedition ännu? (Bor i Umeå btw)
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    I naturen går mycket i tidsfas och t ex så här ser det ut i Stockholm:
    * totalt snö- och isfritt även i de dunklaste norrgömmorna
    * många lövträd i knoppning, björk nära musöra
    * gäddan leker
    * lövsångaren sjunger

    Stämmer det här för dina trakter så är säkert mygglarverna tillräckligt många och stora för att en skogspromenad ska vara värt besväret.

    Nu åker jag till Gräsö i roslagen och fiskar över helgen och tar med mig håven utifall det finns mysis. På sommaren finns det mycket men har inte tänkt på att kolla dom på våren. Är det nå´n som vet hur det är kring levandehållningen av dessa? Åtminstone en hemtransport (15 mil) borde ju gå att ordna med hyfsad överlevnad hoppas jag.

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Jag var nu i helgen på Gräsö bara 15 mil norr om Stockholm och där var det stor skillnad i mygglarvsförekomsten. Det hade inte kommit alls lika långt. Massor med sumpig granskog och myggpölar men bara larver i de allra mest öppna delarna och då främst diken längs skogsvägar. Lövträden var inte i knopp, lövsångaren sjöng men gäddan lekte inte vilket kanske ändå visar att min "checklista" kan vara en hyfsad mygglarvsmätare.

      Mysisräkor fanns men bara fåtaligt. Överlevnaden efter förvaring och transport var 100%.

      Kommentar

      • aquanord
        Användare
        • januari 2005
        • 373

        #4
        Jag tog en repa i skogen i förrgår och det verkar mycket riktigt vara lite för tidigt för mygglarver än så länge här uppe. Jag hittade en hel del mygglarver på ett kalhygge med de var mycket mycket små. Knappt värt besväret.
        simma lungt...
        ------------------------
        www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
        Umeå akvarieförening
        ------------------------

        Kommentar

        Arbetssätt...