Ett malawiakvarium måste vara fullsmäckat med fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fenrir
    Användare
    • april 2005
    • 35

    Ett malawiakvarium måste vara fullsmäckat med fisk

    Ligger det något i detta ämne?

    Var inne hos en lokal akvariehandlare idag och småpratade lite...
    Han nämnde att om man ska köra på malawi så måste man ha otroligt mycket fisk... "man ska knappt kunna se vattnet för all fisk" sa han (med lite smak av ironi).

    Han menade då med att har man för mycket öppna ytor så tar de få fiskarna stora revirområden och en ev. nykomling får stryk direkt.

    Jag är grön i ämnet ciklider och studerar allt vad jag kan tills dess akvariet startar igång till hösten (då räknar jag med att veta det mesta).
  • Belgarath
    Användare
    • februari 2005
    • 584

    #2
    Det beror mycket på vad för Malawi du har. Auloncaror och andra "frisimmare" behöver du inte packa tätt, men Mbunas ska man väl ha lite tätare för att köra "söndra-härska". Men att du ska packa dom som Sardiner är en lätt överdrift...sen är det ju aldrig fel att möblera om i burken innan man sätter ner ny fisk, allt för att sabba reviren så dom får börja om från början och alla ska ha lika chans.

    Kommentar

    • Fenrir
      Användare
      • april 2005
      • 35

      #3
      Jag ska ha mbuna (är du intresserad av vilka, då det kanske spelar in så har jag listat dem nedanför inlägget), och ska jag då köpa större delen av invånarna direkt, eller ska jag köpa dem parvis med jämna mellanrum.

      En annan lokal akvariehandlare sa att jag inte skulle köra på den gamla myten "två-tre honor till en hane" utan att jag istället skulle köra dem parvis. - kommentarer? Jag vill inte odla utan endast ha ett snyggt akvarium.

      * Metriaclima estherae (röd zebra)
      * Labidochromis caerulens (gul labidochromis)
      * Labidochromis sp. "hongi" (hongi)
      * Labidochromis sp. "perlmutt" (perlmutt)
      * Metriaclima aurora (blågul malawiciklid)
      * Pseudotropheus socolofi (Pindani, socolofi)
      * Metriaclima barlowi (fusco-malawi, guldfuscoides)

      200-300L

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • oktober 2004
        • 1133

        #4
        Kör inte par vis.. Kör det gamla hederliga. Annars kommer hanen stressa ihjäl honan och det vill man ju inte. Och sen så borde du inte ha mer än en art av varje släktnamn. Så kör inte två Metriaclima eller två Labidochromis pga korsningsrisken.

        Ta tipsen av forumisterna på allvar. Det är nog bättre än att som din akvarie affär säger.

        MVH Andreas
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • Fenrir
          Användare
          • april 2005
          • 35

          #5
          detta kanske låter som en korkad fråga men jag slänger ut den igen. Jag är grön i ämnet och får ställa dumma frågor

          Men om man inte vill odla och får yngel... hur gör man då?
          Hur många överlver i ett aktivt akvarium? Du förstår kanske vart jag vill komma ... kan låta barbariskt.

          Kommentar

          • PsyM
            Användare
            • mars 2004
            • 460

            #6
            Det beror nog mestadels på hur du inreder karet. har du många små gömslen och vrår så är chansen större att ynglen överlever..
            Min Zoon
            Mitt 900 liters

            Kommentar

            • Chicke
              Användare
              • maj 2004
              • 497

              #7
              Det jag hört av akvarieaffär när nybörjare kommer och frågar är att man ska köpa parvis..
              Det e pga att om man köper tex 2+2 så kommer hanarna att bråka med varandra mkt oxå, och honorna får det lugnare.
              Men köper man 1+3 så kommer hanen att stressa honorna mer än vid 2+2.
              Detta e iaf vad jag har hört när jag kommer in i en affär som nybörjare och frågar
              Jag kör på detta å har aldrig haft några problem att honorna stressas.

              Kommentar

              • B-Lunn
                Användare
                • april 2003
                • 47

                #8
                citat: Det jag hört av akvarieaffär när nybörjare kommer och frågar är att man ska köpa parvis..
                Det e pga att om man köper tex 2+2 så kommer hanarna att bråka med varandra mkt oxå, och honorna får det lugnare.
                Men köper man 1+3 så kommer hanen att stressa honorna mer än vid 2+2.
                Detta e iaf vad jag har hört när jag kommer in i en affär som nybörjare och frågar
                Jag kör på detta å har aldrig haft några problem att honorna stressas.
                Jag har inte malawi själv, men jag tycker att detta sätt verkar lite taskigt mot den mindre hanen!? Borde inte han bli ihjälstressad eller årminstone så utmobbad så att han bara får stå och glo i ett hörn.

                Kommentar

                • Chicke
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 497

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av B-Lunn

                  citat: Det jag hört av akvarieaffär när nybörjare kommer och frågar är att man ska köpa parvis..
                  Det e pga att om man köper tex 2+2 så kommer hanarna att bråka med varandra mkt oxå, och honorna får det lugnare.
                  Men köper man 1+3 så kommer hanen att stressa honorna mer än vid 2+2.
                  Detta e iaf vad jag har hört när jag kommer in i en affär som nybörjare och frågar
                  Jag kör på detta å har aldrig haft några problem att honorna stressas.
                  Jag har inte malawi själv, men jag tycker att detta sätt verkar lite taskigt mot den mindre hanen!? Borde inte han bli ihjälstressad eller årminstone så utmobbad så att han bara får stå och glo i ett hörn.
                  Kan börja med att säga att det inte är min ide d där men har man aldrig haft ciklider å går in i en ciklid affär så lyssnar man nog på vad dom säger där till punkt å pricka!..det gjorde ju även jag.
                  Men det kan säkert bli så som du säger, men i affären så kalla dom det att man har en strykhane.
                  Så det är lite det som är vitsen med det hela...

                  Kommentar

                  • Fenrir
                    Användare
                    • april 2005
                    • 35

                    #10
                    Men för att återgå till korsnings-diskusionen...
                    Om jag inte har som mål att odla för att sälja etc. utan endast vill ha ett läckert akvarium. Kan jag inte ha både Metriaclima och Labidochromis? Blir det avkommor får det väl bli det... blir det yngel som överlever - välkommen i gänget?

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #11
                      visst! Det är bara gasa å köra!
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Fenrir
                        Användare
                        • april 2005
                        • 35

                        #12
                        Kan man korsa bordercollie med labrador så kan man nog blanda mbunas

                        Kommentar

                        • PsyM
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 460

                          #13
                          visst bara kör på! Köp de mbunas du vill ha helt enkelt. Blir det någon korsning så se bara till att inte föra dessa hybrider vidare.
                          Sen behöver det ju inte bli korsningar, jag har kört Metriaclima Zebra Masinje med Metriaclima Estherae och aldrig fått några korsningar...
                          Min Zoon
                          Mitt 900 liters

                          Kommentar

                          • Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • juni 2004
                            • 1582

                            #14
                            Anledningen till akvariehandlarn vill sälja parvis är för att han inte ska få ett överskott på hanar som han inte kan sälja vidare senare. Har du 3+ av varje grupp så korsar dem sig inte. Bright Blue och Rödzebra går bra hemma hos mig, det har aldrig blivit korsningar. Sköter man akvariet rätt så blir det inga korsningar genom att inte ha ensamma djur av en art. Jag sparade ensamma djur när jag var nybörjare men det är bäst och köpa en grupp.

                            Mvh/ BB

                            Kommentar

                            • Fenrir
                              Användare
                              • april 2005
                              • 35

                              #15
                              Jag småpratade lite med min far idag om ciklider och det visade sig att han köpte överblivna malawihanar av en akvariehandlare. Typ "gott och blandat malawi 200:-".... hade typ 20 hanar och några enstaka honor hahaha... var det därför det var så färgglatt i det karet?! (jag hade själv noll koll på ämnet ciklider då så jag såg bara färggranna fiskar, inga konstigheter). Det funkade dock bra - inga större slagsmål...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...