Frigolit till BTN

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fenrir
    Användare
    • april 2005
    • 35

    Frigolit till BTN

    Vart köper man frigolit lämpligast?
    Var o tittade på någon forum utav BTN-bakgrund igår... 1600 kronor skulle de ha för den och den var inte stor.... 60x60 typ och 3-4 cm tjock.

    För en som har tummen mitt i hand och som knappt får ihop bokhyllan Billy från Ikea utan att riskera hemfriden... vart ligger svårhetsgraden på att göra en egen bakgrund i frigolit till ett 200L? skalan går från 1-5
  • tli0817
    Användare
    • mars 2004
    • 207

    #2
    Inte svårt alls! Beror på hur du vill göra, hur du vill att den ska se ut. här uppe i Skellefteå kan jag bara vandra in på Bygg-marin och fråga efter byggfrigolit,"isoleringsfrigolit"(har inget speciellt namn på de, den rosa typen utan små kulor som smular utan en fast massa) sedan skär jag bara till den efter passande format tar kanske ca 30 min med dina mått och en vanlig morakniv. Skär till några sprickor, lösa delar kan jag silikona fast som utstikande klipphyllor. Därefter smetar jag vanlig cement utanpå frigoliten. Antingen måla eller helt enkelt silikona fast den som den är och vänta på alger.

    Nu förklarade jag den jag anser vara snabbaste varianten och rellativt fin.
    Såhär ser mitt akvarium ut och är gjort på det viset: http://www.paltkoma.se/secure/users/...mages/8988.jpg

    Svårighetsgrad för en normal estetisk person kanske 2 av 5=)) vet faktiskt inte, jag tycker det är kul och går kanske lätt därför=)

    Kommentar

    • Fenrir
      Användare
      • april 2005
      • 35

      #3
      ja, det låter ju inte svårt.... Men man behöver inte göra något med frigoliten för att den inte ska påverka/skada fiskarna? om de naffsar på den? (är helt grön på området).

      Kommentar

      • tli0817
        Användare
        • mars 2004
        • 207

        #4
        Nja, inte om du täckt den helt med cement så ska det inte var anågra problem..varit med om att det blivit tunnt på nått ställe där fiskarna sedan förvärrat genom att naffsa i det. Enda som som är jobbigt är det estetiska för ögat, fiskarna mår inte nämnvärt dåligt av det.

        En sånhär bakgrund som jag nu visat och pratar om är alltid bäst efter nått år faktiskt, men den får ju färg redan efter nån månad i lite orensad tillvaro. Kan vara ett tips: ljus dygnet runt och låt bli att rensa några filter så bildas en hel del alger på bakgrunden

        Kommentar

        • Torsten
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 647

          #5
          Det e skitenkelt att fixa en bakgrund av frigolit. Bara man har tålamod, aningens sinne för färg/form och har ngnstans att va där man inte e ivägen!!

          Jag gjorde ett försäök häromåret som slutade med ett vykort..

          Kommentar

          • Belgarath
            Användare
            • februari 2005
            • 584

            #6
            Hehehehehe []

            Såg ju trevligt ut Torsten, får ju hoppas att slutprodukten blev bättre än det man ser på bilden

            Kommentar

            • Chicke
              Användare
              • maj 2004
              • 497

              #7
              Hehe..jo sådär ser det ju ut när man håller på, sen har man små frigolit i hela lägenheten flera veckor efter..det är väl den största nackdelen med att göra bakgrund själv enligt mig !

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • april 2002
                • 1321

                #8
                citatåg ju trevligt ut Torsten, får ju hoppas att slutprodukten blev bättre än det man ser på bilden
                Vad jag minns så ser bakgrunden fortfarande ut så[]
                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 647

                  #9
                  Frigoliten åkte ut och det inhandlades en färdig "For Dummies"..

                  Kommentar

                  • waros
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 172

                    #10
                    Mmm, alla miljoner små frigolitbitar fick mig att lägga ner projektet. Fick bli en BTN ändå och jag ångrar mig definitivt inte, har fortfarande inte sett någon frigolitbakgrund som är lika snygg och realistisk. Dock är det fortfarande bättre än plansch (om man har tålamod för det). "Felet" jag sett med de flesta frigolitbakgrunder är att dom i princip är platta med ett rutnät inkarvat och det tycker jag inte alls är snyggt.

                    Kommentar

                    • tli0817
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 207

                      #11
                      som jag sa tidigare så använd inte frigolit som smular, effekten har du redan hört kanske=) Sedan så är den andra mycket enklare att få som man vill efterson den aldrig går sönder föränn du riktigt tar i. "platta" frigolibakgrunder beror väll på att dessa personer inte orkat skära tillräckligt mycket och har fantasi om hur berg kan se ut

                      Och självklart ska du inte gämföra dig med någon BTN bakgrund efteråt, redan vid tanken så har du tappat finessen i att göra en egen.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...