trewavasae-yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camilla

    trewavasae-yngel

    Hej,
    I söndags tömde jag min trewavase-hona på yngel efter att hon munruvat i nästan 4 1/2 vecka. Jag hade aldrig gjort detta förut, hade tänkt att hon skulle få spotta i karet och sen se hur många som klarar sig. Efter en del pyssel fick jag ut 9 yngel ca 1 cm stora. Jag hade inte hjärta att släppa tillbaka dom till en säker död i det stora akvariet så dom fick bo i en plasthink över natten med en liten cirkulationpump. 3 st fastnade i pumpen som jag dumt nog satt fast på botten av hinken. Jag lyckades få tag på ett begagnat filtreringskar dagen efter på ca 30 liter som dom simmar runt i nu. Jag lyckades inte tömma honan helt och fick då fick rådet att tömma henne igen, gjorde detta idag och fick ut ytterligare 11 yngel, alltså 20 yngel totalt. Är det normalt med så många yngel?
    Dom sa i akvarieaffären att finfördelad räkmix går alldeles utmärkt att mata med. Stämmer detta?
    Jag tänkte byta ca 10 liter (30%) varannan dag till ynglena, räcker det? Jag har ingen filtreringspump, bara cirkulation.
    Jag har läst att yngel ska ha massor av mat och att vattenbyten ska göras ofta, stämmer det?
    Hur stora ska ynglena vara innan man kan släppa tillbaka dem i stora akvariet och långt tid tar det innan de så pass stora?
    Tacksam för lite tips om yngelvård och så

    Camilla
  • micke.k

    #2
    hej camila

    i mina små yngelburkar har jag bara en liten luftpump och en syresten och det funkar bra för mig.
    när jag byter vatten i dom så brukar jag damsuga botten med en slang för atta ta bort sånt som inte blir uppätet.
    jag brukar mata mina yngel med cyklops i början typ 1-2 v. innan jag ger dom räkmix.

    lycka till.

    Kommentar

    • camilla

      #3
      Tack,
      Jag har dammsugit lite på botten men är lite rädd att jag ska råka suga upp något yngel. Kollade nitrit igår innan vattenbyte och det var helt okej. Hur ofta brukar du byta vatten och hur mycket? Behöver man verkligen en syresten om vattenytan är i rörelse av cirkulationspumpen? Vad kostar en syresten?
      Kan man se skillnad på könen redan? Dom är ca 1 cm, några är rosa (som mamman) några är grå med mörka ränder.


      Camilla

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Hej..Jo det är normalt att dom får över 20st..Mina har T.o.m fått runt 26-27...brukar mata dom med torrfoder i början sedan räkmix..

        ^Oo^

        Kommentar

        Arbetssätt...