Vilka fiskar går ihop i mitt nya akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snysop
    Användare
    • oktober 2002
    • 98

    Vilka fiskar går ihop i mitt nya akvarie?


    Hej!

    Jag har precis startat upp mitt 240liters akvarie och behöver hjälp med vilka fiskar jag kan ha...

    Mina krav på fiskar är att de ska vara färgglada, inte äta växter (jag vill ha relativt mkt växter) och de ska ha personligheter (dvs inte simma vid rutan hela tiden och vänta på mat). Jag har hört & sett att Malawi- & Tanganiykaciklider inte är så roliga, för de simmar just vid framrutan mkt och väntar på mat, så dem vill jag nog inte ha.

    Jag har hittat några fina fiskar i den där tjocka akvarieboken som jag undrar om man kan ha tillsammans med varandra?:

    Gymnogephagus Australis s. 709
    Cichlasoma Salvini - Salviniciklid s. 693
    Pelvicachromis Subocellatus - Rödbukspalett s. 750 (för liten??)
    Apteronotus Albifrons - Black Ghost s. 821
    Tetradon Shoutedeni - Kulfisk s. 868 (för elak?)

    Tack för hjälpen!
    Mvh Karin



  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Den föreslagna kombinationen är tyvärr inte den bästa. Lite kommentarer:

    De flesta (alla?) Gymnogeophagus vill ha lite kallare vatten vilket gör att man får anpassa fiskvalet efter den. Du ska ha möjlighet att sänka temperaturen ner mot 15 grader under några månader dessutom. Jag tror att det gäller australis också. Någon får slå upp i en bok.

    "Cichlasoma" salvini ska ha ett akvarium som är över två meter långt. Den är dessutom väldigt aggressiv.

    Pelvicachromis subocellatus funkar i akvariet men inte i sällskapet.

    Apteronotus albifrons blir en halvmeter och äter i princip allt den får in i munnen. Bör hållas med större fiskar än den själv.

    Tetraodon shoutedeni vet jag inget mer om än att den är liten och lever i sötvatten. Borde alltså funka i ditt akvarium. P. subocellatus är nog lite väl mesigt sällskap skulle jag gissa, men jag vet inte.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Olika typer av Apistogrammor har både personlighet och färger, då kan du också välja i stort sett alla typer av små tetror t.ex neoner, kardinaler eller min personliga favorit citrontetran, som iofs inte är speciellt tilltalande i affären (oftast) utan grå och tråkig men när den trivs blir den urläcker! Med gul kropp, röda ögon och svart söm vid analfenan.

      // Magnus

      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • snysop
        Användare
        • oktober 2002
        • 98

        #4
        Hej och Tack för era svar!!

        Skippade alla de ovannämnda fiskarna och gick och köpte 4 st VF "Geophagus spec. Orange Head". Om nån har info om dem så kontakta gärna mig då jag inte vet så mkt om dem...

        Mvh Karin

        Kommentar

        • Carl
          NCS Medlem
          • maj 2002
          • 374

          #5
          Glöm inte att geophagusar vänder uppochner på all sand på nolltid, dina ambitioner att ha mycket växter kanske får sig en törn...... Men vad gör det, växter som man fäster på rötter och stenr funkar bra, vissa andra också om man "bygger in dom " med stenar.
          Carl

          www.stockholmsciklidklubb.com

          Kommentar

          Arbetssätt...